Παρεμβάσεις ΠΕ/ΔΕ: ΟΧΙ ΣΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ

Ραγδαίες αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τα επαγγελματικά δικαιώματα των εκπαιδευτικών με νομοσχέδιο ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων!

Ξεσηκωμός τώρα! Δε θα το επιτρέψουμε!

Students march in the centre of Athens , Wednesday 17 January 2007. Students oppose government plans to amend article 16 of the Constitution, claiming this would pave the way for the establishment of private universities in Greece. The rally is in continuation of a wave of student protests that started at the beginning of the new school year in support of a primary teachers’ strike that virtually shut down Greece’s nationwide public school system for six weeks. EPA/ORESTIS PANAGIOTOU

Η κυβέρνηση της ΝΔ, επιχειρώντας να παρακάμψει το Σύνταγμα, καταθέτει νομοσχέδιο, αντιδραστική τομή για την τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα μας, με τίτλο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο», καταργώντας ουσιαστικά το άρθρο 16. Το νομοσχέδιο βάζει σε υπαρξιακό κίνδυνο τα δημόσια πανεπιστήμια, υπονομεύει δραστικά τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων και παραδίδει την παιδεία στις ανάγκες και τα κέρδη του κεφαλαίου. Ταυτόχρονα, με την κατάθεση άλλου σχεδίου νόμου λίγο πριν κλείσουν τα σχολεία για τις διακοπές των Χριστουγέννων, η κυβέρνηση επιχειρεί να εισάγει ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια στη λειτουργία της Δημόσιας Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Αναδεικνύεται έτσι, ο ενιαίος τρόπος με τον οποίο επιχειρεί τη μετάλλαξη του δημόσιου σχολείου και πανεπιστημίου δίνοντας τα βορρά στο κεφάλαιο και στις «ανάγκες» της αγοράς.

Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο:

  • Τα δημόσια Πανεπιστήμια θα υποχρεωθούν να υιοθετήσουν όλα τα κριτήρια των ιδιωτικών ΑΕΙ για να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό με αυτά. Τέτοια κριτήρια είναι τα δίδακτρα σε μεταπτυχιακές και προπτυχιακές σπουδές, ο ασφυκτικός εναγκαλισμός των πανεπιστημιακών σπουδών με τις ανάγκες της καπιταλιστικής αγοράς εργασίας και των επιχειρήσεων, ώστε αυτές να χρηματοδοτούν τα διάφορα προγράμματα και να εξασφαλίζεται η βιωσιμότητα των σχολών κλπ.
  • Αυξάνονται οι ταξικοί φραγμοί σε αυτούς/ές που θέλουν να σπουδάσουν. Καταργείται επί της ουσίας η αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση μια και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν θα είναι προσβάσιμα για την συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών των λαϊκών τάξεων, αφού δε θα μπορούν να ανταποκριθούν στα δίδακτρα. Στις ΗΠΑ με τα επίσημα στοιχεία, τα δάνεια φτάνουν στο εξωφρενικό ποσό των 1,77 τρις ενώ στην Κύπρο τα δίδακτρα φτάνουν τα 10.000€ το χρόνο!

Μπαίνει βόμβα στα θεμέλια της δωρεάν παιδείας, καθώς οι «θεμελιώδεις ελευθερίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης» που επικαλείται η κυβέρνηση, απαγορεύουν κάθε κρατική ενίσχυση/επιδότηση στο όνομα της ισότητας στον «ανταγωνισμό»! Έτσι, ανά πάσα στιγμή, η κρατική επιδότηση που εξασφαλίζει τη δωρεάν πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μπαίνει σε αμφισβήτηση.  Ήδη ο υπουργός παιδείας, Πιερρακάκης μιλά για εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης που θα δοθούν σχεδόν αποκλειστικά σε εκείνες τις λειτουργίες των ΑΕΙ που ενισχύουν την επιχειρηματικότητα και ωφελούν την αγορά: δημιουργία μηχανισμού χρηματοδότησης νεοφυών επιχειρήσεων στα ΑΕΙ, «Πανεπιστήμια Αριστείας», βιομηχανικά διδακτορικά, Κέντρα Ικανοτήτων, ΣΔΙΤ για φοιτητικές εστίες.

Η καταστολή, η επιτήρηση, η απαγόρευση θα είναι δομικό στοιχείο ενός πανεπιστημίου που λειτουργεί ως επιχείρηση. Είναι ένα πανεπιστήμιο βαθιά αντιδημοκρατικό. Το πανεπιστήμιο- επιχείρηση δε θέλει ακαδημαϊκή ελευθερία και έρευνα για τις κοινωνικές ανάγκες. Χρειάζεται  έρευνα για τα συμφέροντα της κερδοφορίας των εταιρειών χορηγών και σπουδές που θα στοιχίζουν φτηνά.

Μεταβάλλεται εντελώς ο χάρτης των επαγγελματικών δικαιωμάτων και για το εκπαιδευτικό προσωπικό.  Η ύπαρξη πολλαπλών πτυχίων για το ίδιο γνωστικό αντικείμενο και ο κατατεμαχισμός των επαγγελματικών δικαιωμάτων εν τέλει, καταλήγει να συμπιέζει όλα τα δικαιώματα προς τα κάτω, με τα επί πληρωμή πτυχία των ιδιωτικών κολλεγίων να ανταγωνίζονται αυτά των δημοσίων. Όταν οι εισακτέοι στα δημόσια ιδρύματα μειώνονται και τμήματα κλείνουν με απόφαση του ΥΠΑΙΘΑ, δημιουργείται πελατεία για τα ιδιωτικά μαγαζιά παραπαιδείας που μοναδικό στόχο έχουν να προετοιμάσουν τους σπουδαστές για την μετέπειτα εργασιακή ζούγκλα- παρέχοντας δεξιότητες σε βάρος της σφαιρικής και ολόπλευρης μόρφωσης, καταδικάζοντας τους απόφοιτους σε ένα αέναο κυνήγι πιστοποιήσεων και επανακατάρτισης, τσακίζοντας την εργασιακή τους προοπτική.

Υπονομεύονται τα επαγγελματικά δικαιώματα χιλιάδων αναπληρωτών και μόνιμων εκπαιδευτικών.

Η αγορά των λεγόμενων προσόντων και πιστοποιήσεων (που εκτοξεύτηκε με τον ν. Γαβρόγλου) γενικεύεται και στο βασικό πτυχίο. Χιλιάδες συνάδελφοι και συναδέλφισσες που τελείωσαν το δημόσιο πανεπιστήμιο και που εργάζονται ως αναπληρωτές/τριες με βάση το βασικό τους πτυχίο, συγκεντρώνοντας προϋπηρεσία, θα δουν μέσα σε μια μέρα τα πτυχία τους να εξισώνονται με το κάθε λογής ίδρυμα – κολλέγιο – ιδιωτικό ΑΕΙ, το οποίο θα δίνει πτυχία που θα αποκτώνται μέσω διδάκτρων. Θα γιγαντωθεί ο ανταγωνισμός μεταξύ των αποφοίτων δημόσιων κι ιδιωτικών πανεπιστημίων για μια θέση στους πίνακες και η πίεση για τον απεχθή διαγωνισμό του ΑΣΕΠ ως μέθοδο προσλήψεων. Τέτοιο άνοιγμα της αγοράς εργασίας εκπαιδευτικών θα επιφέρει πολύ σοβαρές αλλαγές για όλους τους εκπαιδευτικούς, μόνιμους/ -ες και ελαστικά εργαζόμενους/ -ες, πολύ δε περισσότερο στα πλαίσια της κατίσχυσης της αξιολόγησης.

Η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων αφορά όλη την κοινωνία και πρώτα και κύρια τις/τους εκπαιδευτικούς, γιατί:

  • Η παιδεία αντιμετωπίζεται ως εμπορικό προϊόν και όχι ως κοινωνικό αγαθό που οφείλει να παρέχεται δημόσια και δωρεάν σε όλες και όλους. Η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων είναι ένα ακόμα βήμα για την προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης που συντελείται τα τελευταία χρόνια. Αποδεικνύει ότι μια σειρά από αλλαγές που έφερε η κυβέρνηση τα τελευταία χρόνια κινούνται σε αυτή την κατεύθυνση. Η ΕΒΕ τα τρία προηγούμενα χρόνια κατέδειξε με τον πιο εμφατικό τρόπο αυτή την επιδιώξη αποκλείοντας από την είσοδο στα ΑΕΙ 40.000 περίπου νέες και νέους. Ταυτόχρονα, οι επιδιώξεις της κυβέρνησης για την καθιέρωση του εθνικού απολυτήριου με βάση τις εξετάσεις της Τράπεζας Θεμάτων και στις τρεις τάξεις του Λυκείου και η αντίστοιχη σύνδεση τους με την είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εντείνει και βαθαίνει την ταξική επιλογή και λειτουργεί τροφοδοτικά με την επιβολή των ιδιωτικών ΑΕΙ.
  • Το «ελεύθερο», «μη κρατικό», «μη κερδοσκοπικό» Πανεπιστήμιο είναι στο ίδιο πλαίσιο με το «αυτοαξιολούμενο» σχολείο που λειτουργεί ως αυτόνομη επιχειρηματική μονάδα που ανταγωνίζεται τις άλλες, κατηγοριοποιημένη και συνεχώς αξιολογούμενη, ώστε να υπερισχύσει σε αυτό τον ανταγωνισμό, που δεν λειτουργεί με βάση τις ανάγκες μαθητών και φοιτητών, αλλά με βάση τις ανάγκες της αγοράς εργασίας ως βασικό στοιχείο για την επιβίωσή της. Στη λογική της επιβίωσης σε μια μεγάλη αγορά εκπαιδευτικών υπηρεσιών έρχεται να προστεθεί και η κομβική, μαζί με την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών, ελεύθερη επιλογή σχολείων που θα επιδιωχθεί να ολοκληρώσει το πλέγμα επιβολής της αξιολογικής διαδικασίας και η σύνδεσή τους με τις επιδόσεις μαθητών και μαθητριών ανά σχολείο.

Η κυβέρνηση υλοποιεί τις απαιτήσεις του ΣΕΒ και του διεθνούς κεφαλαίου για πλήρη λειτουργία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με ιδιωτικά και επιχειρηματικά κριτήρια. Η εκπαίδευση γίνεται νέο πεδίο κερδοφορίας (χαρακτηριστικό παράδειγμα το μητροπολιτικό κολλέγιο). Μεταπτυχιακά επί πληρωμή, επαγγελματική εξίσωση των πτυχίων των κολλεγίων με εκείνα των δημόσιων ΑΕΙ, έρευνα αποκλειστικά για τις επιχειρήσεις και τις πολεμικές επιδιώξεις του ΝΑΤΟ, των ΗΠΑ, των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων.

Στο ίδιο επίπεδο κινείται και  το νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση: σύνδεση με τις ανάγκες του κεφαλαίου, μικρού και μεγάλου, δημιουργία πλαισίου εργασίας για φθηνό ευέλικτο εργατικό δυναμικό που στο όνομα της μαθητείας και της κάλυψης των αναγκών της τοπικής και γενικής αγοράς θα μετατρέπει τη γνώση σε εμπόρευμα και τη σταθερή και μόνιμη εργασία σε ευέλικτη και ελαστική εργασία σε ένα  πεδίο ακόμη βαθύτερης εκμετάλλευσης.

Αξιολόγηση, ιδιωτικά ΑΕΙ, επαγγελματική εκπαίδευση, εθνικό απολυτήριο, ελεύθερη επιλογή σχολείων, διαγωνισμός ΑΣΕΠ- υβριδικό σύστημα διορισμών, ΕΒΕ, τράπεζα θεμάτων αποτελούν ενιαία επιχείρηση αλλαγής του DNA του δημόσιου σχολείου και πανεπιστημίου. Βασικό κριτήριο της κυβέρνησης με βάση τον ΟΟΣΑ και την ΕΕ είναι η εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση λειτουργιών του και η σταδιακή αποσύνδεση της υποχρέωσης του κράτους της χρηματοδότησης των σχολείων ανάλογα με τις ανάγκες τους, αλλά η σύνδεσή της με την ανταπόκριση των σχολείων στα κριτήρια της αξιολόγησης και η κατηγοριοποίηση των σχολείων. Βασικός άξονας σε αυτήν την πολιτική θα αποτελέσει η αυτονομία των σχολείων με τους διευθυντές- managers για  την ανεύρεση χορηγών για την οικονομική τους λειτουργία.

  • Τα νομοσχέδια αυτά μας αφορούν και θα μας βρουν απέναντι!

Ο αγώνας μας είναι αγώνας απέναντι στο σύνολο των αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων που έχουν συντελεστεί όλα τα προηγούμενα χρόνια από την πλευρά της διεκδίκησης αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, δημόσιου Πανεπιστημίου και σχολείου που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της νέας γενιάς, στη χειραφέτηση της εργασίας σε μια απελευθερωμένη κοινωνία έξω από τα δεσμά του κεφαλαίου και των κερδών του.

Οργανώνουμε την αντεπίθεσή μας! Υπερασπιζόμαστε τα εργασιακά δικαιώματα που απορρέουν από το πτυχίο και την προϋπηρεσία χιλιάδων αναπληρωτών/τριών εκπαιδευτικών κι απόφοιτων των δημοσίων πανεπιστημίων

Το εκπαιδευτικό κίνημα, οι φοιτητικοί σύλλογοι, όλες οι ΣΕΠΕ και οι ΕΛΜΕ, η ΔΟΕ και η ΟΛΜΕ, να οργανώσουμε πανεκπαιδευτικό μαζικό πολύμορφο αγώνα με σχέδιο, επιμονή και διάρκεια ενάντια στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης. Να συγκροτηθεί μέτωπο παιδείας με το φοιτητικό, εκπαιδευτικό και εργατικό κίνημα, να δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις για την υπεράσπιση της δημόσιας δωρεάν παιδείας. Δεν υπάρχουν περιθώρια καθυστερήσεων.

Με βασικές διεκδικήσεις την υπεράσπιση της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, να μην κατατεθούν τα νομοσχέδια ίδρυσης των ιδιωτικών πανεπιστημίων και της επαγγελματικής εκπαίδευσης, για αυξήσεις στους μισθούς (κανένας πρώτος καθαρός μισθός στο δημόσιο κάτω από 1.000 ευρώ -για την εκπαίδευση με ανάλογη κλιμάκωση για όλες τις κατηγορίες- και αναπροσαρμογή όλων των ΜΚ με βάση το νέο κατώτατο καθαρό)/ κάλυψη όλων των απωλειών των μνημονίων/επαναφορά 13ου-14ου/επιστροφή ΜΚ/αφορολόγητο 12.000 ευρώ και 4.000 για κάθε παιδί), συνεχής αύξηση-αναπροσαρμογή των μισθών με βάση τον τιμάριθμο, καταπολέμηση της ακρίβειας (κατάργηση ΦΠΑ στα βασικά είδη/χρηματιστήριο ενέργειας/πλαφόν στις τιμές της ενέργειας), το ωράριο (μείωση ωραρίου νηπιαγωγών και εκπαιδευτικών ολιγοθεσίων, επαναφορά του ωραρίου στη β’βάθμια στα επίπεδα του 2012), τη σύνταξη (με 30 χρόνια στα 55 και 58), ενάντια στην αξιολόγηση κατάργηση όλου του νομοθετικού πλαισίου, κατάργηση της τράπεζας θεμάτων και της ΕΒΕ/όχι στην «ελεύθερη επιλογή σχολείων» και το «εθνικό απολυτήριο, την άμεση και ακώλυτη μονιμοποίηση των νεοδιόριστων, τη μόνιμη και σταθερή εργασία με μαζικούς διορισμούς με πτυχίο προϋπηρεσία-κατάργηση προσοντολογίου-καμία σκέψη για γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ, την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου και τη διεκδίκηση της δημοκρατικής συλλογικής λειτουργίας του κόντρα στον αυταρχισμό και την πειθάρχηση! Ενιαίο δημόσιο και δωρεάν 12χρονο, υποχρεωτικό σχολείο για όλα τα παιδιά με υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή και εκπαίδευση. Όχι στο σχολείο των δεξιοτήτων και των δήθεν «αρίστων» και της ταξικής διαλογής. Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση ενταγμένη στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης και εξ ολοκλήρου στο Υπουργείο Παιδείας. Επαγγελματικά δικαιώματα στους τίτλους σπουδών! Όχι στην κερδοσκοπία των πιστοποιήσεων και το χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων! Κατάργηση όλων των άλλων δομών κατάρτισης

Γι’ αυτά αξίζει να αγωνιστούμε με πραγματικούς αγώνες και όχι συμβολικές διαμαρτυρίες. Για την ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής χρειάζεται σχέδιο για σύγκρουση, συντονισμός, συγκεκριμένα βήματα για κλιμάκωση των αντιστάσεων, αγώνα διαρκείας και απεργίες, το όπλο των εργαζομένων που πονάει πιο πολύ την εργοδοσία. Βάζοντας μπροστά τις ανάγκες μας, με τα σωματεία, τις ΓΣ, τις επιτροπές αγώνα και τον συντονισμό τους, να ανοίξουμε δρόμο αντεπίθεσης, κόντρα στην υποταγή και την ήττα.

Η απάντηση του εκπαιδευτικού κινήματος πρέπει να είναι ενιαία και άμεση:

– 11 Γενάρη πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια σε όλη τη χώρα ενάντια στον νέο νόμο για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια

– 24ωρη απεργία στις 25/01/2024 (ενδεικτική ημερομηνία) μετά από κύκλο ΓΣ και ολομέλεια προέδρων 20/1. Σε περίπτωση κατάθεσης νωρίτερα του νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά ΑΕΙ ή του αντίστοιχου για την επαγγελματική εκπαίδευση, να υπάρξει άμεση απάντηση με κήρυξη 24ωρης απεργίας. Νέος γύρος ΓΣ μετά για νέα αποφασιστική απεργιακή κλιμάκωση στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

– Πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια σε όλη τη χώρα με κεντρικό σύνθημα «Η εκπαίδευση δεν είναι εμπόρευμα/Όχι στο νομοσχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων-Όχι στην αξιολόγηση σχολείων κι εκπαιδευτικών-Όχι στις εξετάσεις PISA/Αποκλειστικά Δημόσια και Δωρεάν Εκπαίδευση»/ Όχι στο νομοσχέδιο για την υπαγωγή της Δημόσιας Τεχνικής Επαγγελματικής εκπαίδευσης στις συνθήκες καπιταλιστικής αγοράς, κερδοφορίας και εκμετάλλευσης».

– Παλλαϊκό Πανεργατικό απογευματινό συλλαλητήριο Η εκπαίδευση υπόθεση όλου του λαού και του εργατικού κινήματος

– Κινητοποιήσεις και μεγάλα γεγονότα για τα ζητήματα των μισθών και της ακρίβειας, προβολή της πραγματικής εικόνας των εξαιρετικά χαμηλών μισθών των εκπαιδευτικών

– Μεγάλη συγκέντρωση σε γήπεδο-θέατρο των νεοδιόριστων της Αττικής που υπογράφουν Α/Α ώστε να δοθεί πανελλαδικό μήνυμα ότι υπάρχουν χιλιάδες σε αυτή τη μάχη

– Ακύρωση εξετάσεων PISA

– Στα πλαίσια της μάχης ενάντια στην αξιολόγηση καλούμε τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες ΔΟΕ και ΟΛΜΕ καθώς και ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ να καλέσουν τις/τους διευθυντ(ρι)ες να δηλώσουν Α/Α από την ατομική αξιολόγηση και να μην αξιολογήσουν όταν τους καλέσει το υπουργείο

Αυτά τα νομοσχέδια δε θα ψηφιστούν!

Καμία σκέψη για παράκαμψη του άρθρου 16 και ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων

Πανεκπαιδευτικός πολύμορφος Αγώνας Διαρκείας για τα δικαιώματά μας στον μισθό,

στην εργασία, σε αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση