Πιλοτικό ολοήμερο;

Όχι ευχαριστώ

 

Τρίτη χρονιά λειτουργίας των πιλοτικών ολοήμερων και το υπουργείο προχωρά στη διεύρυνσή τους. Εκτιμήθηκε και κρίθηκε, λοιπόν, το πρόγραμμα θετικά, ως πετυχημένο και διευρύνεται;

Τι διακυβεύεται άραγε; Τι ανάγκασε την επιστημονική επιτροπή (από κει που τάχα μελετούσε τα στοιχεία από τα πρώτα 30 σχολεία και έπαιρνε υπ` όψη της τις σοβαρές αντιδράσεις από επιστήμονες, γονείς και εκπαιδευτικούς) να τα δεκαπλασιάσει με συνοπτικές διαδικασίες;

Γιατί δε λεν ότι κάθε επιστημονική εγκυρότητα πήγε περίπατο μπροστά σε ένα αναπορρόφητο κονδύλι που θα μπορούσε να γίνει λεία μόνο αν παίρνονταν αποφάσεις για ολοήμερα μέσα στις επόμενες 20 μέρες;

Και τι δεν κάνουν για να εξασφαλίσουν τη συνοπτική μας συγκατάθεση! Αρχικά προσπαθούν να προσεταιριστούν διευθυντές τάζοντάς τους παχυλές αμοιβές και bonus για τις επόμενες κρίσεις! Στους γονείς τάζουν σχολεία διαστημικά, ενώ στους δασκάλους τάζουν νέες θέσεις εργασίας ... άντε και μια τηλεόραση στην τάξη... Το τραγικό είναι ότι τάζουν αύξηση προσωπικού οι ίδιοι που κρατούν τα σχολεία της χώρας με 1100 κενά δασκάλων Νοέμβρη μήνα!... και που δυστυχώς κατάφεραν να μας βάζουν να δουλεύουμε σε τάξεις των 30 παιδιών.

 

Πίσω από τη βιτρίνα

Υπάρχει όμως αυτή τη στιγμή η εμπειρία των 2 χρόνων εφαρμογής που δε μπορεί να αγνοηθεί. Αυτή η εμπειρία έχει αναδείξει σοβαρά προβλήματα. Έτσι έχουν εκδηλωθεί:

 

αντιδράσεις των γονέων που αποκρύπτονται. Οι αντιδράσεις αφορούν

αντιδράσεις εκπαιδευτικών αφού

προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής αφού ενώ γνωρίζουμε ότι οι υπάρχοντες χώροι στα σχολεία δεν καλύπτουν στοιχειώδεις ανάγκες θα πρέπει να εφευρεθούν πλήθος εργαστήρια για κάθε γνωστικό αντικείμενο και γωνίες χαλάρωσης στις υπάρχουσες αίθουσες

 

προβλήματα χρηματοδότησης αφού τα όποια κονδύλια διατίθενται "εφ` άπαξ" για κάποιον εξοπλισμό (ψυγεία, τηλεοράσεις κλπ) και δεν καλύπτουν τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων. (πχ. δεν έχουν προβλεφθεί χρήματα για τραπεζοκόμους, δεν έχει ληφθεί υπόψη ότι, αφού το σχολείο λειτουργεί επιπλέον ώρες, καίει περισσότερο πετρέλαιο, ρεύμα κλπ). Τα επιπλέον κονδύλια καλούνται να τα καλύψουν βάζοντας βαθιά το χέρι στην τσέπη οι γονείς και η Τοπική Αυτοδιοίκηση.

 

Μύθοι και ιδεολογήματα

Στην πορεία επίσης καταρρίφθηκαν οι μύθοι και τα ιδεολογήματα που χρησιμοποιήθηκαν πριν από δύο χρόνια και πίσω από το ελκυστικό περιτύλιγμα των ρητορικών διακηρύξεων φάνηκε η σκληρή πραγματικότητα. Τα ιλουστρασιόν φυλλάδια παρουσιάζουν μια ωραιοποιημένη κατάσταση ότι το ολοήμερο καλύπτει μια κοινωνική ανάγκη, την απασχόληση των παιδιών των εργαζόμενων γονέων, ότι εκσυγχρονίζεται η υλικοτεχνική υποδομή, οι διδακτικές μέθοδοι, εμπλουτίζεται το πρόγραμμα με νέα γνωστικά αντικείμενα και δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας. Όμως

 

Νέος τύπος μαθητή;

Ταυτόχρονα άνοιξε μια μεγάλη συζήτηση που αφορά στις παιδαγωγικές - ψυχολογικές παραμέτρους του ιδιότυπου αυτού εγκλεισμού. Συχνά συναντάμε άρθρα επιστημόνων σε εφημερίδες και περιοδικά, που επισημαίνουν τους κινδύνους της σχολειοποίησης, τον αναντικατάστατο ρόλο της οικογένειας κλπ. Ο ελεύθερος χρόνος του παιδιού βλέπουμε να ισοπεδώνεται Η ανάγκη για ξεκούραση, παιχνίδι, κοινωνικές συναναστροφές μέσα κι έξω απ` την οικογένεια να αγνοείται.

Βέβαια όλα αυτά δεν είναι πρωτοτυπία του ολοήμερου. Αυτή είναι η καθημερινή ζωή των περισσότερων παιδιών και το ολοήμερο τρέχει στρεβλά να ακολουθήσει. Πρωτοτυπία του είναι όμως ο εγκλεισμός και η υποχρεωτικότητα.

 

Στην "κοινωνία της γνώσης" ανάγκες και δικαιώματα αποτελούν εμπόδιο. Στόχος είναι:

Σήμερα

Σήμερα

Καλούνται οι σύλλογοι διδασκόντων να αποφασίσουν αν επιθυμούν το σχολείο τους να γίνει ολοήμερο, με ελλιπή ενημέρωση για την εμπειρία που προηγήθηκε.

Θεωρούμε ότι η απάντηση των συλλόγων πρέπει να είναι όχι, γιατί:

  • οι εργαζόμενοι γονείς καλύπτονται από τα τμήματα διευρυμένου ωραρίου

  • γιατί υπάρχουν ψυχολογικές παρενέργειες απ` την παραμονή όλων των παιδιών στο σχολείο μέχρι αργά το απόγευμα

  • γιατί θα υπάρξουν σοβαρές παρενέργειες με τη λήξη της χρηματοδότησης του προγράμματος

  • γιατί υπάρχει κίνδυνος επιδείνωσης των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών

  • γιατί ο υποσχόμενος εξοπλισμός είναι αναγκαίος για κάθε σχολείο

ΕπιστροφήΕπιστροφή ΠεριεχόμεναΠεριεχόμενα