ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΑΔΙΟΡΙΣΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ (ΠΕΑΕ)

Διαγωνισμός του ΑΣΕΠ: το μεγάλο σκάνδαλο!

Η εισαγγελική έρευνα σε σχέση με τον πρόσφατο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για την πρόσληψη εκπαιδευτικών δικαιώνει τις καταγγελίες του εκπαιδευτικού κινήματος που από την αρχή είχε δηλώσει ότι κάθε άλλο παρά δίκαιο, αδιάβλητο και αξιόπιστο σύστημα διορισμού είναι.

Η πρωτοφανής εμφάνιση δύο βαθμολογιών στα ίδιο πρόσωπα δύσκολα μπορεί να αποδοθεί σε "τεχνικά" σφάλματα και έρχεται να προστεθεί στις καταγγελίες για προβλήματα και αποκλίσεις στη βαθμολογία, για διορθώσεις από πρόσωπα με τυπικό ή ουσιαστικό κώλυμα, για παρατυπίες στη διεξαγωγή. Καταγγελίες που μέρα τη μέρα γίνονται όλο και πιο πολλές, όλο και πιο συγκεκριμένες.

Τα πράγματα κάνει πολύ χειρότερα η συστηματική άρνηση του Υπουργείου και του ΑΣΕΠ να δώσει οποιαδήποτε στοιχεία για το διαγωνισμό. Ποιος έβαλε τα θέματα; Ποιοι διόρθωσαν, με ποια κριτήρια επιλέχτηκαν, πόσα γραπτά διόρθωσαν; Διόρθωσαν τα ίδια τα μέλη ΔΕΠ ή μήπως κάποιοι προπτυχιακοί ή μεταπτυχιακοί φοιτητές; Γιατί το Υπουργείο Παιδείας αρνείται πεισματικά να δώσει αυτά τα στοιχεία; Γιατί μένει αναπάντητο από τον Οκτώβρη σχετικό έγγραφο του ΙΠΕΜ - ΔΟΕ; Μια τέτοια σιωπή επιβεβαιώνει και δεν διαψεύδει τις υποψίες για προβλήματα στη διεξαγωγή του διαγωνισμού. Ό,τι και να κάνει τελικά η κυβέρνηση, ακόμη και αν καταφέρει τελικά να "κουκουλώσει" την όλη υπόθεση το στίγμα της υποψίας και της αναξιοπιστίας θα μείνει πάνω στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.

Και το πρόβλημα της αδιαφάνειας θα ενταθεί ακόμη περισσότερο αν προωθηθούν οι διάφορες σκέψεις του Υπουργού να προστεθεί και η "συνέντευξη" του υποψηφίου σε κάποια επιτροπή αξιολόγησης. Ποιος εγγυάται ότι αυτή η "συνέντευξη" δεν θα είναι απλώς ένας εύσχημος τρόπος πριμοδότησης των ημετέρων; Πόσο σίγουροι είμαστε ότι δεν θα έχουμε αντίστοιχες "παρατυπίες" στην περίπτωση που προωθηθούν μορφές "αξιολόγησης" των εκπαιδευτικών;

Όμως το μεγαλύτερο "σκάνδαλο" παραμένει ο ίδιος ο διαγωνισμός, ένας θεσμός που ποτέ δεν κέρδισε την εμπιστοσύνη του εκπαιδευτικού κόσμου και χρειάστηκε πρωτοφανή βία και αυταρχισμό για να υλοποιηθεί, ένας θεσμός που φτιάχτηκε με μοναδικό σκοπό να νομιμοποιήσει την πολιτική της αδιοριστίας και ελάχιστων διορισμών στην εκπαίδευση, καταργώντας ένα αξιόπιστο και δίκαιο σύστημα διορισμών, την επετηρίδα, ένα σύστημα που από τη φύση του απέτρεπε οποιεσδήποτε παρατυπίες και λαθροχειρίες. Το μεγαλύτερο σκάνδαλο είναι η δικαιολόγηση της ανεργίας και της εργασιακής περιπλάνησης μέσω της δήθεν επιλογής των "ικανότερων".

Για ποια λύση του προβλήματος της αδιοριστίας μπορούμε να μιλάμε όταν ακόμη και πολλοί από τους αποτυχόντες και του δεύτερου διαγωνισμού θα παραμείνουν αδιόριστοι. Αλλά και από την άλλη γιατί το Υπουργείο αρνείται κατηγορηματικά να καλύψει με διορισμούς από την επετηρίδα τις 3637 (2539 δάσκαλοι και 1098 καθηγητές πληροφορικής) θέσεις που δεν καλύφθηκαν από το διαγωνισμό;

Άρα λοιπόν η άλλη όψη αυτού του διαγωνισμού - παρωδία είναι οι χιλιάδες αδιόριστοι εκπαιδευτικοί, είναι τα σχολεία που υπολειτουργούν και οι ζώνες εγκατάλειψης, είναι η συστηματικά απόδοση εκπαιδευτικού έργου στους ιδιώτες. Την ίδια στιγμή που καταρρέει κάθε εικόνα αξιοπιστίας του διαγωνισμού το Υπουργείο Παιδείας αρνείται να κάνει οτιδήποτε για να πάψει η εργασιακή ομηρία των αναπληρωτών συναδέλφων, αρκετοί από τους οποίους αντιμετωπίζουν το φάσμα της οριστικής απόλυσης μετά από χρόνια εργασίας και προσφοράς στο δημόσιο σχολείο. 

Απέναντι στην κοροϊδία του διαγωνισμού και την πολιτική της αδιοριστίας ένας δρόμος υπάρχει: η αγωνιστική συσπείρωση όλου του κόσμου της αδιοριστίας, ο αγώνας για μαζικούς διορισμούς, για εργασία και αξιοπρέπεια, ο αγώνας για την κατάργηση του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ.

Αθήνα 12/05/2001

ΕπιστροφήΕπιστροφή