ΕΠΕΑΕΚ: ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ &
ΕΙΔΙΚΗ ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ

Του Πέτρου Μενδώνη 

 

Το Σχέδιο Επιχειρησιακού Προγράμματος του Υ.Π.Ε.Π.Θ. "Εκπαίδευση και Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση" 2000 - 2006 αποτελεί την τελική πρόταση για την κατανομή των κονδυλίων του 2ου ΕΠΕΑΕΚ. Ακόμα και με μια πρόχειρη εξέταση του προκύπτει το συμπέρασμα ότι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θα επηρεάσει το σύνολο των εκπαιδευτικών και των εκπαιδευόμενων.

Ως γενικοί στόχοι του Σχεδίου ορίζονται: "η αύξηση της συμμετοχής στο εκπαιδευτικό σύστημα όλων των νέων έτσι ώστε να υλοποιηθεί ο στόχος της ισότητας ευκαιριών προς όλους και η αναβάθμιση και βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης". (σελ. 20) 

Σε ό,τι αφορά στον πρώτο στόχο το λιγότερο που μπορεί κανείς να πει είναι ότι υπηρετείται ελάχιστα. Ο στόχος αυτός εδράζεται στη διαπίστωση "της αυξημένης σχολικής διαρροής κατά τη διάρκεια της εννεάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, που περνά το 11%" . Θα περίμενε κανείς ότι ένα εκπαιδευτικό Σχέδιο για την ανατροπή της κατάστασης αυτής θα έδινε ιδιαίτερο βάρος στην πρωτοβάθμια εκπ/ση και στο γυμνάσιο. Κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει, αφού τα 750 δισ. δρχ. του προγράμματος κατανέμονται ως εξής μεταξύ των διάφορων βαθμίδων:

Πρωτοβάθμια (12,23%)

Δευτεροβάθμια (22,47%)

Τριτοβάθμια ( 31,30%)

Επαγγελματική και τεχνική (33,33%). 

Σε ό,τι αφορά στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται οι συντάκτες του Σχεδίου και εκφραστές της πολιτικής του υπουργείου την ισότητα των ευκαιριών, μπορούμε απλά να σημειώσουμε την βαρύτητα που δίνουν στην Επαγγελματική και Τεχνική Εκπαίδευση. Είναι κοινώς αποδεκτό ότι τα ΤΕΕ και τα ΙΕΚ αποτελούν υποβαθμισμένες εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές για όσους μαθητές δεν "ανταποκρίνονται" στις απαιτήσεις που θέτουν τα Γενικά Λύκεια και τα ΑΕΙ - ΤΕΙ αντίστοιχα.

Η "χαμηλή ποιότητα των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών" καταγράφεται ως η δεύτερη βασική αδυναμία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος , μετά την αυξημένη σχολική διαρροή. Η θέση αυτή δεν αποδεικνύεται. Αντ' αυτού λέγεται ότι: "αποτελεί γενική πεποίθηση της μεγάλης πλειοψηφίας των Ελλήνων" (σελ. 7) Το πόσο αίολος είναι ο ισχυρισμός αυτός αποδεικνύεται και από τα παρακάτω: "Δείκτες που χρησιμοποιούνται για την επιβεβαίωση της εντύπωσης αυτής είναι συνήθως η προσφυγή των μαθητών στα φροντιστήρια, το σύστημα επιλογής των εκπαιδευτικών που στηριζόταν στην επετηρίδα..." (σελ. 7) . Η προσφυγή των μαθητών στα φροντιστήρια δεν οφείλεται στο επίπεδο του σχολείου, αλλά στον ανταγωνισμό μπροστά από τις πύλες των "καλών" πανεπιστημιακών τμημάτων. Η επετηρίδα δεν μπορεί την μια να χρησιμοποιείται ως αιτία και την άλλη ως δείκτης για την πτώση του επιπέδου. Τελευταίο επιχείρημα για την υποστήριξη της θέσης περί πτώσης του επιπέδου είναι η προσφυγή σε κάποιες διεθνείς στατιστικές για τις επιδόσεις στο διάβασμα, στα μαθηματικά και στις φυσικές επιστήμες. Οι στατιστικές αυτές δέχονται διεθνώς οξύτατη κριτική (βλ. Μ. Barlow & H.J Robertson, Class Warfare, Key Porter Books, Toronto, 1994) και ίσως είναι αυτός ο λόγος που το υπουργείο αναγκάζεται να καταφύγει στις προαναφερόμενες πεποιθήσεις και εντυπώσεις.

Ποιό νόημα όμως δίνεται από τους συντάκτες του Σχεδίου στο επίπεδο των εκπαιδευτικών υπηρεσιών; Πότε το επίπεδο αυτό θα θεωρείτο υψηλό; Εδώ δεν χωρά αμφιβολία. Η βελτίωση της ποιότητας στοχεύει στην "αύξηση της απασχολησιμότητας των νέων" (σελ. 218). Μπορεί η "στέρεη γενική παιδεία" να βρίσκεται συνέχεια στα υπουργικά χείλη, όμως κι αυτή υποτάσσεται στην απασχολησιμότητα.

Τι πρέπει να αλλάξει για να "βελτιωθεί το επίπεδο"; Οι αιτίες είναι πολλές. Πρώτη είναι η αναμφισβήτητη ανεπαρκής χρηματοδότηση όπως σεμνά αναγνωρίζεται. Επειδή όμως αυτό δεν αλλάζει, ας εκπαιδευτεί, επιμορφωθεί (παράλληλα με την εργασία του), ευαισθητοποιθεί (φαίνεται είναι αναίσθητο), αξιολογηθεί (δεν φοβάται τίποτα) το εκπαιδευτικό προσωπικό. Άλλωστε η χαμηλή του απόδοση αναφέρεται ως δεύτερη αιτία. Αυτό βέβαια δεν αποδεικνύεται. Δεν είναι όμως πεποίθησις της πλειοψηφίας του ελληνικού λαού; 

Φτιάχνονται και καινούργια προγράμματα. Δεν πειράζει αν οι συντάκτες του προγράμματος της Γλώσσας στο Δημοτικό Σχολείο δεν έλαβαν υπόψη τους το αντίστοιχο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου. Γίνονται και λάθη.
Συνδέονται τα σχολεία με επιχειρήσεις, οργανώνεται σ' αυτές πρακτική εξάσκηση. Όποια λάθη κι αν γίνουν στα προγράμματα δεν μπορεί, οι επιχειρήσεις θα εξασφαλίσουν την απασχολησιμότητα των αποφοίτων μας. 

 

ΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ: ΜΙΑ ΓΛΩΣΣΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΤΑΦΡΑΖΕΤΑΙ

 

Πέρα από τους γενικούς στόχους του Σχεδίου είναι χρήσιμη μια πιο συγκεκριμένη εικόνα όσων προετοιμάζονται. 
Ένας τρόπος που διαθέτει κανείς για να αντιληφθεί το μέλλον που περιγράφουν τα προγραμματικά κείμενα είναι να μεταφράζει τη γλώσσα των συντακτών προστρέχοντας συνεχώς στην εμπειρία του και όχι στα λεξικά. Αυτή η προσφυγή θα τον προφυλάξει από τις ωραιοποιήσεις που κατά κανόνα πλημμυρίζουν τον προγραμματικό λόγο. 
Στην περίπτωση του "Σχεδίου κ.λπ" συντάκτες είναι οι υπεύθυνοι της μεταρρύθμισης Αρσένη. Ο ίδιος ο υπουργός καθοδήγησε την συλλογική εργασία εκπόνησης του Σχεδίου. Στην εργασία αυτή πρωτοστάτησαν οι άνθρωποι που διαχειρίστηκαν την πολιτική του υπουργείου επί ημερών του (Εξαρχάκος, Κασσωτάκης, Παπαϊωάννου, Μπαλτάς, Κλάδης, Σαπουντζόγλου, Δελίδης κ.λπ.). Είναι λοιπόν σχετικά εύκολο για τους ανθρώπους της ζωντανής εκπαίδευσης να μεταφράζουν φράσεις όπως: "ένα Σώμα Αξιολογητών με άρτια τεχνογνωσία και σαφές πλαίσιο αρχών, διαδικασιών και μεθόδων θα συνεργαστεί με την εκπαιδευτική κοινότητα με απώτερο σκοπό την διασφάλιση της ποιότητας της εκπαίδευσης".

Στη βάση της προηγούμενης εμπειρίας το "σώμα αξιολογητών με άρτια τεχνογνωσία κ.λπ" μπορεί και να σημαίνει: "κάποιοι που έχουν ξεχάσει τι σημαίνει σχολική πραγματικότητα, που αδυνατούν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των εκπ/κών της πράξης, άνθρωποι συνήθως μπερδεμένοι που αντί να συζητήσουν μαζί μας, κρύβουν τις αντιφάσεις τους προβάλλοντας τον τίτλο τους και έναν υπερφορτωμένο λόγο, δήθεν επιστημονικό". Στη χειρότερη περίπτωση μπορεί και να σημαίνει: "κάποιοι υπερφίαλοι που αναζητούν εξουσία, λούφα και λεφτά αξιοποιώντας την ευλύγιστη μέση τους. "

Η φράση "θα συνεργαστεί με την εκπαιδευτική κοινότητα", στην περίπωση των πιλοτικών ολοήμερων σχολείων σημαίνει: "θα εκβιάσει τη συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας στα σχέδια του, απειλώντας τους εκπ/κούς με αλλαγή οργανικής θέσης". Τη "διασφάλιση της ποιότητας της εκπαίδευσης" μπορούμε να τη μεταφράσουμε ως : "πάση θυσία επαλήθευση των ιδεών της επιστημονικής επιτροπής που επιτρέπει και την απρόσκοπτη χρηματοδότηση".

Μια τέτοια διαδικασία μετάφρασης του συγκεκριμένου κειμένου θα είχε βέβαια ενδιαφέρον, αλλά αφενός δεν χωράει στα πλαίσια αυτής της παρουσίασης, αφετέρου συνιστά μια χρήσιμη και εύκολη άσκηση. Είναι άρα προτιμότερη η συνοπτική παρουσίαση όλων των προβλεπόμενων ενεργειών του Σχεδίου και η εγκατάλειψη της μεταφραστικής δουλειάς στον αναγνώστη.

Θα ήταν όμως άδικο να μην εξαιρεθεί μία φράση που ξεχωρίζει για την ανικανότητα της να μασκαρευτεί. Αναφέρεται στην ενέργεια: Ολοήμερο Νηπιαγωγείο και Δημοτικό Σχολείο. Δεν χρειάζεται παρά να την αντιγράψουμε: "Με την παρατεταμένη παραμονή των μαθητών στο σχολικό χώρο υπό την επίβλεψη των εκπαιδευτικών, προφυλάσσονται τα παιδιά από μη παραγωγικές ενασχολήσεις" (σελ. 47).

 

Πίνακας ενεργειών για την συμμετοχή της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στο 2ο ΕΠΕΑΕΚ 2000 - 2006 σύμφωνα με το Σχέδιο Επιχειρησιακού Προγράμματος του Υ.Π.Ε.Π.Θ.

Α/Α τίτλος Σύντομη περιγραφή Προϋπολο-
γισμός**
1 Ένταξη των παιδιών με πολιτισμικές και γλωσσικές ιδιαιτερότητες στο εκπαιδευτικό σύστημα Δημιουργία παιδαγωγικού υλικού, επιμόρφωση 1300 εκπ/κών, υποστήριξη 1300 σχολικών μονάδων 13,5
2 Έγκαιρη και συστηματική ανίχνευση των μαθητών με μαθησιακά προβλήματα και προβλήματα λόγου και ομιλίας 200 ειδικοί θα εξετάσουν το 50% των μαθητών του νηπιαγωγείου, της α' και της β' τάξης, θα επιμορφώσουν 2.000 εκπ/κούς και θα εποπτεύσουν την υλοποίηση των εκπ/κών παρεμβάσεων 4,5
3 Αναπροσαρμογή των μεθόδων διδασκαλίας προς πιο εξατομικευμένες και συμμετοχικές μεθόδους Θα επιμορφωθούν 2.200 εκπαιδευτικοί και θα δοκιμαστούν ειδικά μέτρα αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιων 3
4 Εκπαίδευση ατόμων με ειδικές ανάγκες Θα επιμορφωθούν 6.000 εκπ/κοί, θα υποστηριχθεί η χρήση η/υ σε 200 σχολεία 6
5 Ολοήμερο Νηπιαγωγείο και Δημοτικό  Θα υποστηριχθεί η λειτουργία 200 ολοήμερων σχολείων 24
6 Επιμόρφωση εκπαιδευτικών επιμόρφωση 20.000 εκπ/κών,κατάρτιση 2.500 στελεχών,εξομοίωση 10.000 εκπ/κών 11,25
7 Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, των εκπαιδευτικών συντελεστών και λειτουργιών καθώς και των μαθητών Ένα σώμα αξιολογητών θα συνεργαστεί με την εκπαιδευτική κοινότητα για να αξιολογηθούν (εσωτερικά και εξωτερικά) 1.000 σχολικές μονάδες, ενώ το 50% των μαθητών θα αξιολογηθεί στα βασικά μαθήματα 4,75
8 Αναμόρφωση των Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Παραγωγή 250 κπαιδευτικών πακέτων  5
9 Ανάπτυξη τεχνικών εργαστηρίων Δημιουργία 1000 εργαστηρίων* 5
10 Σχολικά κτίρια 750 νέες αίθουσες* 17

Σύνολο: 

94

* η ενέργεια αυτή χρηματοδοτείται και από άλλο πρόγραμμα και η εμβέλεια της είναι μεγαλύτερη.

** σε δις δραχμές

 

Πίνακας ενεργειών για την συμμετοχή της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο 2ο ΕΠΕΑΕΚ 2000 - 2006 σύμφωνα με το Σχέδιο Επιχειρησιακού Προγράμματος του Υ.Π.Ε.Π.Θ.

Α/Α τίτλος Σύντομη περιγραφή Προϋπολο-
γισμός
1 Ένταξη των παιδιών με πολιτισμικές και γλωσσικές ιδιαιτερότητες στο εκπαιδευτικό σύστημα Δημιουργία παιδαγωγικού υλικού, επιμόρφωση 800 εκπ/κών, υποστήριξη 120 σχολικών μονάδων  9
2 Έγκαιρη και συστηματική ανίχνευση των μαθητών με μαθησιακά προβλήματα και προβλήματα λόγου και ομιλίας 80 ειδικοί θα επιμορφώσουν 1.000 εκπ/κούς, και θα καθοδηγήσουν την υλοποίηση των εκπαιδευτικών παρεμβάσεων  1
3 Αναπροσαρμογή των μεθόδων διδασκαλίας προς πιο εξατομικευμένες και συμμετοχικές μεθόδους Θα επιμορφωθούν 600 εκπαιδευτικοί και θα αναπτυχθούν διδακτικά υλικά 1
4 Πρόσθετη διδακτική στήριξη Ως το 2006 προβλέπεται να συμμετάσχουν 150.000 μαθητές 25
5 Εκπαίδευση ατόμων με ειδικές ανάγκες Θα επιμορφωθούν 1.00 εκπ/κοί και σε 100 σχολικές μονάδες θα υποστηριχθεί η χρήση η/υ 9,5
6 Συμβουλευτική και επαγγελματικός προσανατολισμός Θα δημιουργηθούν 800 νέα σχετικά Γραφεία, θα επιμορφωθούν 1000 εκπ/κοί και θα εξυπηρετηθούν 60.000 μαθητές 5,5
7 Σχολεία δεύτερης ευκαιρίας - Εκπαίδευση ενηλίκων Προβλέπεται η δημιουργία 10 Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, όπου θα εκπαιδευτούν 500 ενήλικες χωρίςαπολυτήριο Γυμνασίου 9
8 Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Αναμένεται να επιμορφωθούν 60.000 εκπαιδευτικοί και 2.500 στελέχη σε ΠΕΚ ή άλλα κέντρα  35,99
9 Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, των εκπαιδευτικών συντελεστών και λειτουργιών καθώς και των μαθητών Ένα σώμα αξιολογητών θα συνεργαστεί με την εκπαιδευτική κοινότητα για να αξιολογηθούν (εσωτερικά και εξωτερικά) 2.800 σχολικές μονάδες, ενώ το 60% των μαθητών θα αξολογηθεί στα βασικά μαθήματα 9,5
10 Αναμόρφωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων 450 εκπαιδευτικά πακέτα 12,5
11 Προγράμματα ανάπτυξης δεξιοτήτων και σύνδεση με την αγορά Θα υποστηριχθεί η σύνδεση σχολείων με επι-χειρήσεις, θα δημιουργηθούν εικονικές επιχειρήσεις κ.λπ , μέσα από 500 προγραμματα στα οποία θα συμμετάσχουν 10.000 μαθητές και 2.500 εκπαιδευτικοί 5
12 Ολοκλήρωση ενός μέρους του συστήματος βιβλιοθηκών στο εκπαιδευτικό σύστημα 500 σχολικές βιβλιοθήκες* 4
13 Ανάπτυξη εργστηρίων τεχνολογίας και φυσικών επιστημών - Εποπτικά μέσα 1.700 νέα εργαστήρια* 25,5
15 Δημιουργία και αναβάθμιση σχολικών μονάδων 900 αίθουσες* 20
15 Προσεισμικός έλεγχος και εξοπλισμός των λοιπών φορέων ΠΙ και ΚΕΕ Θα ελεγχθούν οι σχολικές μονάδες της Μαγνησίας και κάποιων περιοχών της Κρήτης και θα εξοπλιστούν οι εν λόγω φορείς 3

Σύνολο: 

167,49

 

 

Πίνακας ενεργειών για την συμμετοχή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο 2ο ΕΠΕΑΕΚ 2000 - 2006 σύμφωνα με το Σχέδιο Επιχειρησιακού Προγράμματος του Υ.Π.Ε.Π.Θ.

Α/Α τίτλος Σύντομη περιγραφή Προϋπολο
γισμός
1 Ανοιχτό Πανεπιστήμιο 38.640 νέοι φοιτητές σε 27 νέα προγράμματα σπουδών  12
2 Εναλλακτικές μορφές δια βίου εκπαίδευσης 15.000 σπουδαστές στα Προγράμματα Σπουδών Επιλογής, 40 ΠΣΕ, 210 μονοετείς κύκλοι σπουδών, αύξηση κατά 70% του ποσοστού συμμετοχής οργανισμών και επιχειρήσεων στις διάφορες μορφές δια βίου εκπαίδευσης, 4.200 εκπαιδευόμενοι στα προγράμματα εναλλακτικών μορφών διαβίου εκπ/σης 20
3 Πρακτική άσκηση και γραφεία διασύνδεσης   12
4 Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, των εκπαιδευτικών συντελεστών και λειτουργιών καθώς και των φοιτητών σπουδαστών Θα εκπονηθούν αξιολογήσεις και σχέδια ανάπτυξης των τριτοβάθμιων ιδρυμάτων 5
5 Βιβλιοθήκες τριτοβάθμιας Δημιουργία 15 βιβλιοθηκών, 1200 θέσεων αναγνωστηρίου, 40.000 τ.μ. κτιρίων βιβλιοθηκών, 400 θέσεων εργασίας με Η/Υ 18
6 Κτιριακή υποδομή τριτοβάθμιας Δημιουργία 180 αιθουσών, 25 εργαστηρίων, 8 αμφιθεάτρων, 15 αιθουσών πολλαπλής χρήσεως 22,26
7 Ολοκλήρωση της διεύρυνσης και αναμόρφωση προγράμματος σπουδών 30 νέα τμήματα ΑΕΙ και Τει, 80.000 εισαγόμενοι σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, αναβάθμιση των υπηρεσιών των βιβλιοθηκών σε 34 ιδρύματα 70
8 Εξοπλισμός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης   15,52
9 Προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών - Έρευνα - Υποτροφίες Δημιουργία 70 νέων μεταπτυχιακών τμημάτων, 20 προγραμμάτων σπουδών εξειδίκευσηςστα ΤΕΙ, 100 περίπου διεθνών συνεργασιών, χορήγηση 3.000 υποτροφιών, πρακτική άσκηση 2.000 μεταπτυχιακών φοιτητών, 50 νέες ερευνητικές εργασίες 60

Σύνολο: 

234,76

 

Πίνακας ενεργειών για την συμμετοχή της αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και της τεχνικής εκπαίδευσης στο 2ο ΕΠΕΑΕΚ 2000 - 2006 σύμφωνα με το Σχέδιο Επιχειρησιακού Προγράμματος του Υ.Π.Ε.Π.Θ.

Α/Α τίτλος Σύντομη περιγραφή Προϋπολογισμός
1 Πρόσθετη διδακτική στήριξη Αφορά το 25% των μαθητών των ΤΕΕ, προβλέπεται να συμμετάσχουν 60.000 μαθητές ως το 2006, να επιμορφωθούν εκπαιδευτικοί, σχολικοί σύμβουλοι και στελέχη της εκπαιδευσης γι α την παροχή και διαχείριση των προγραμμάτων. 20
2 Εκπαίδευση ατόμων με ειδικές ανάγκες Επιμόρφωση 100 εκπαιδευτικών Δημοσίων ΙΕΚ για την παροχή εκπαίδευσης σε άτομα με ειδικές ανάγκες, εκπαίδευση 2000 μαθητών με ειδικές ανάγκες, κατάρτιση 300 μαθητών ΙΕΚ 1,5
3 Συμβουλευτική και επαγγελματικός προσονατολισμός Επιμόρφωση εκπ/κών, στήριξη των Κέντρων συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, ανάπτυξη σε εθνικό επίπεδο Παρατηρητηρίου απασχόλησης των αποφοίτων δευτεροβάθμιας τεχνικής εκπ/σης. 3,5
4 Πρακτική άσκηση και γραφεία διασύνδεσης Υπολογίζεται ότι θα ασκηθούν 30.000 απόφοιτοι Δημοσίων ΙΕΚ σε 1500 επιχειρήσεις 3
5 Επιμόρφωση εκπ/κών Υπολογίζεται να εκπαιδευτούν 3.500 εκπαιδευτικοί ΤΕΕ, 7.000 εκπαιδευτές ΙΕΚ, 1.00 διοικητικά στελέχη και 10.000 άτομα σε θέματα υποστήριξης της διεξαγωγής αθλητικών εκδηλώσεων στα πλαίσια της διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων 2004. 11
6 Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, των εκπαιδευτικών συντελεστών και λειτουργιών καθώς και των μαθητών Πιστοποίηση 70.000 αποφοίτων ΙΕΚ, πιστοποίηση 25.000 εκπαιδευτών δημοσίων ΙΕΚ, καθιέρωση διαδικσιών πιστοποίησης, 4,75
7 Αναμόρφωση εκπ/κών προγραμμάτων Προσδιορισμός των αναγκών της αγοράς εργασίας, δημιουργία 230 Οδηγών Κατάρτισης, συγγραφή και ανανέωση 2.300 Τεχνικών Εγχειριδίων 7,5
8 Προγράμματα ανάπτυξης δεξιοτήτων και σύνδεση με την αγορά εργασίας Δημιουργία εικονικών επιχειρήσεων, υποστήριξη προγραμμάτων σύνδεσης σχολείων (ΤΕΕ και ΙΕΚ) με επιχειρήσεις. 3
9 Κτιριακή υποδομή Κατασκευή απροσδιόριστου αριθμού νέων κτιρίων* 5
10 Αναβάθμιση των ΙΕΚ  Λειτουργία 120 Δημόσιων ΙΕΚ, κατάρτιση 50.000 ατόμων, αποφοίτηση 85.000 καταρτιζόμενων, , δημιουργία 20 περιφερειακών βιβλιοθηκών, δημιουργία 15 τμημάτων εξ αποστάσεως εκπ/σης, βελτίωση υποδομών 104
11 Αναβάθμιση των ΤΕΕ - ΣΕΚ Σύνδεση με επιχειρήσεις, πρακτική άσκηση, προγράμματα μαθητείας, επιμόρφωση εκπ/τών , εξοπλισμός ΤΕΕ, βελτίωση υποδομών 85,5

Σύνολο: 

248,76

 

ΕπιστροφήΕπιστροφή