παρέμβαση

για την αυτονομία και την εκπαίδευση

Οκτώβρης 1997

 

ΝΑ ΝΤΥΣΟΥΜΕ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΜΕ ΠΡΑΞΕΙΣ

 

 

Η εκπαιδευτική κοινότητα μοιάζει από αμήχανη έως αποσβoλωμένη μπροστά στην πραγματικότητα ψήφισης, με συνοπτικές διαδικασίες, του νόμου Αρσένη.

Μοιάζει ανήμπορη ν' αντιδράσει στις προελαύνουσες ορδές των λόγων και των έργων μιας εξουσίας που ούτε λίγο ούτε πολύ τους βεβαιώνει ότι θα περάσουν δύσκολες ώρες οι "συντεχνίες" και οι "ανάξιοι" που θα αντιδράσουν ή θα αντισταθούν. 

Ένα γιγαντιαίο τείχος, φαίνεται να ορθώνεται αδυσώπητο μπροστά της. Ένα διαπλεκόμενο σύστημα εξουσίας - ιδεολογημάτων - media και παραδομένων "συνδικαλιστών" υποβοηθούμενο από μια πανεπιστημιακή κοινότητα, που μάχεται - κατά κανόνα - για την ρευστοποίηση των πακέτων Σαντέρ και Ντελόρ, φαίνεται να κάνουν ζοφερή πραγματικότητα την αδυναμία αντίδρασης. Φαίνεται να υλοποιούν το "τέλος της Ιστορίας".

Κάθε αντίδραση φαντάζει ανόητη ή θνησιγενής. 

Κάθε κυβερνητική απάντηση φαντάζει ανελέητη. 

Την ίδια στιγμή , σε κάθε κοινωνικό τομέα , μια πρωτοφανής επίθεση έχει μπει σε εφαρμογή. Στο όνομα της σύγκλισης και των δεικτών του Μάαστριχτ όλες οι κοινωνικές κατακτήσεις δεκαετιών αναιρούνται. Η επίθεση δεν αφορά μόνο την εκπαίδευση , αλλά όλη την κοινωνία.

Όλες αυτές τις διαδικασίες, που αναφέραμε, τις αντιλαμβάνεται η κρατική μηχανή και θριαμβολογεί:

"Η πολιτική μας θα περάσει γιατί η κοινωνία τη θέλει"

"Οι συντεχνίες και οι γκρούπες που αντιδρούν, θα απομονωθούν από τη σκληρή μας απάντηση".

"Και βέβαια θα απολύονται".

Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΑΥΤΗ

Πίσω από το σκοτεινό πέπλο της αμηχανίας τα πράγματα είναι διαφορετικά.

Μέσα και έξω από τις τάξεις, στις παρυφές των διαλειμμάτων, στις συζητήσεις μέσα και έξω απ' το σχολείο, ολοένα και μεγαλώνει μια ανησυχία. Διαδίδεται μια υπόκωφη αγανάκτηση και οργή.

Ολοένα και πιο συχνά τα βράδια το άγχος, ανεβάζει μια βρισιά μέχρι τις άκρες των χειλιών. 

Η συνείδηση και τα συναισθήματα ένα κόμπο πάνω από το στήθος

Η ζωντανή εκπαίδευση συνεχίζει να αισθάνεται και να μην υποκύπτει.

Η ζωντανή εκπαίδευση μέσα από μια πολύμορφη πολυπρισματική και χαώδη, προς το παρόν, διαδικασία, που βρίσκεται ακόμη σε υποκειμενικό ή μικροσυλλογικό επίπεδο, αθέατη από τα μάτια του παραδοσιακού συνδικαλισμού και της κατεστημένης πολιτικής, προσπαθεί να αναδύσει μια νέα πολιτισμική αντίληψη για την εκπαίδευση και τη γνώση, περα και μακριά από το σημερινό σχολείο, πέρα και ενάντια από το σχολείο των Αρσένη - Κασσωτάκη. Σίγουρα μειοψηφική και αδικτύωτη πλην όμως δυναμική και δημιουργός. Τη διαδικασία αυτή δεν πρέπει να την υπερβάλλουμε ,ούτε όμως να την υποτιμήσουμε στο επίπεδο της ανυπαρξίας

Άλλωστε, αυτή η διαδικασία, που προσπαθούμε να περιγράψουμε, ήταν η πραγματική ήττα του παραδοσιακού κατεστημένου συνδικαλισμού (όλων των μορφών και αποχρώσεων) στην περσινή απεργία.

Η περσινή απεργία ήταν η πρώτη απόπειρα, στην παρούσα φάση αυτοσυγκρότησης ενός ανεξάρτητου εκπαιδευτικού ρεύματος με μια νέα πολιτισμική αντίληψη για την εκπαίδευση, που έδρασε στο εσωτερικό της απεργίας, θέτοντας λογικές αυτοοργανώσης, εξωθεσμικής πραγμάτωσης και ουσιαστικού εκπαιδευτικού λόγου.

Στα πλαίσια αυτής της αναδυόμενης αντιπαράθεσης θέλουμε να καταθέσουμε ένα μέρος των απόψεών μας για την εκπαιδευτική συγκυρία.

 

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΟΥ ΒΙΩΝΟΥΜΕ ...

 

Κάθε αλλαγή που γίνεται , πραγματοποιείται στο όνομα της αναβάθμισης μιας πραγματικότητας, που βρίσκεται σε κρίση. Βέβαια, ο καθένας εννοεί διαφορετικά την έννοια "κρίση του σχολείου" και με βάση την αντίληψή του οικοδομεί το νέο περιεχόμενο.

Όπως θα δείξουμε πιο κάτω, ο νόμος Αρσένη απαντάει στα στοιχεία κρίσης του σχολείου ενάντια στην κοινωνία και προς όφελος των σύγχρονων θεών της αγοράς του κέρδους.

Το σχολείο που βιώνουμε

είναι ένα κλειστό σχολείο:

Κλειστό σε κάθε αντίληψη συλλογικής - ομαδικής διαδικασίας τόσο μέσα στην τάξη, όσο και έξω από αυτήν. Οι όποιες πρωτοβουλίες, ιδέες, καινοτομίες των εκπαιδευτικών βρίσκονται στο περιθώριο του σχολείου. Κυριαρχούν τα κλειστά αναλυτικά προγράμματα, που καθορίζονται σε κεντρικές ή τοπικές (βλέπε σε λίγο καιρό τους Δήμους) εξουσίες, μακριά από τους εκπαιδευτικούς και την κοινωνία. Την ίδια περίπου μέρα, την ίδια περίπου ώρα, με τις ίδιες περίπου διαδικασίες, με το ίδιο σχεδόν μάθημα, υλοποιείται μια ΑΦΟΡΗΤΗ ομοιομορφία, χωρίς ουσιαστικό κίνητρο μάθησης, χωρίς φαντασία και με καταπιεσμένη τη δημιουργικότητα

Οι εκπαιδευτικοί γίνονται (μέσω της εξουσίας) κυνηγοί του "χαμένου" χρόνου για να υλοποιήσουν τα αναλυτικά προγράμματα. Όσοι (πολλοί) θέλουν να ξεφύγουν βρίσκονται αντιμέτωποι με μια άτυπη (μέχρι σήμερα) αξιολόγηση που τους ωθεί στην "κανονικότητα".

Η ζωντανή εκπαίδευση, που δεν έχει ακόμη μετατραπεί σε δημοσιοϋπαλληλάκο, ασφυκτιά στο κλειστό σημερινό σχολείο. 

 

είναι ένα κάθετο ιεραρχικό σχολείο, 

όπου όλα δομούνται με προϊστάμενες ιεραρχίες και δεν υπάρχει κανένας ζωντανός θεσμός επικοινωνίας των εκπαιδευτικών. Πόσο μάλλον, κανένας θεσμός συλλογικών αποφάσεων. Οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν τη δυνατότητα να δουν, να ακούσουν και να νιώσουν τι γίνεται πέρα από την τάξη τους. Όλα περνάνε απ' τον όποιο σχολικό σύμβουλο και την υπαλληλική νοοτροπία. Βιώνουμε μια μοναχική εκπαιδευτική διαδρομή όπου τα συνολικά στοιχεία και συμπεράσματα μένουν για τους κρατούντες.

Υπουργείο - Δήμος - Αιρετός - Πανεπιστήμιο - Προϊστάμενος - Διευθυντής - γνωστός. Μέσα από αυτές τις κάθετες συμπληγάδες η ζωντανή εκπαίδευση συνεχίζει να δίνει έναν αγώνα εκπαιδευτικής δημιουργία

 

είναι ένα σχολείο της ποσότητας και της εντατικοποίησης.

Όπου η γνώση έχει μετατραπεί σε τυποποιημένα διδακτικά κβάντα, σε ενότητες αποσπασματικές, που "πρέπει" να διδαχθούν και να "μαθευτούν" ως έχουν, χωρίς πολλάπλά βιβλία, χωρίς άλλα μεσα υποδομής και κυρίως χωρίς την άμεση ερευνητική συμμετοχή των παιδιών. Το σχολείο μετατρέπεται σ' ένα κυνήγι φωτοτυπίας, όπου καταιγιστικά προσφέρουν οι κερδοφόροι εκδοτικοί οίκοι, σ' ένα κυνήγι "να τελειώσει κι αυτή, και αυτή, κι αυτή η άσκηση. 

Το σχολείο συνεχίζει να διαιωνίζει τη νοοτροπία της διδασκαλίας και όχι τη διαδικασία της ομαδικής - συλλογικής κατάκτησης.

Μέσα στις σημερινές συνθήκες η παιδική αυθορμησία καταπιέζεται, η γλωσσική και συναισθηματική έκφραση τυποποιείται.

Εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς σπαταλούν χιλιάδες ώρες δουλειάς και έντασης για μια ύλη, που έτσι κι αλλιώς - με τη λογική που διέπει τα κλειστά αναλυτικά προγράμματα - σε μεγάλο μέρος της θα ξεχαστεί μέσα σε ελάχιστο διάστημα.

Η σχολική "γνώση" μετατρέπεται σε πληροφορία. Ο χρόνος εντατικοποιείται, το περιεχόμενο της γνώσης υποτάσσεται στις κυρίαρχες κοινωνικές "αξίες"

Η φαντασία, η τέχνη, το απροσδόκητο το παιχνίδι, το συναίσθημα είναι οι "αποδιοπομπαίοι τράγοι" της σημερινής εκπαίδευσης. Δεν χωράνε αφού είναι μη μετρήσιμες ποσότητες.

Μήπως είναι τυχαίο, ότι στις Η.Π.Α επανεμφανίζονται με σφοδρότητα οι θεωρίες για τους δείκτες νοημοσύνης και για την κατάταξη των μαθητών σε κατηγορίες με βάση αυτούς τους "δείκτες";

 

είναι ένα σχολείο ατομικιστικό, 

όπου ο καθένας φέρει την ατομική του υποχρέωση. Η εκπαίδευση από συλλογικό δικαίωμα γίνεται ατομικό καθήκον. Και ακόμη πιο πολύ. Ο ανταγωνισμός γίνεται το όπλο της επιτυχίας.

 

είναι ένα σχολείο επιλεκτικό - ταξικό,

όπου η εγχάραξη ιδεολογίας και η κατεστημένη κοινωνική αναπαραγωγή κυριαρχούν, μακριά από κάθε παιδικό όνειρο,

όπου οι κοινωνικές δομές εξασφαλίζουν τη συνέχειά τους, εξωθώντας το 25% των μαθητών από πολύ νωρίς στη σχολική εγκατάλειψη και κατόπιν τούτου στην πειθήνια εργασία. Ο σχολικός γλωσσικός κώδικας, η σχολική νοοτροπία, οι οικονομικοί όροι του σχολικού ανταγωνισμού, η κυρίαρχη σχολική πολιτισμική αντίληψη, ελαχιστοποιούν την κοινωνική κινητικότητα και βάζουν τον καθένα εκεί που του ορίζει "η μοίρα της κοινωνικής του θέσης".

 

είναι ένα σχολείο υπαλληλικό, 

όπου θέλουν του εκπαιδευτικούς σιωπηρά γρανάζια και τους μαθητές προϊόντα, διάφορων κατηγοριών. Όπου η δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία επιβραβεύεται.

 

είναι ένα σχολείο ιδιωτικοποιούμενο, 

όπου ολοένα και πιο πολύ οι δημοτικές επιχειρήσεις, ο γονείς, οι χορηγοί αρχίζουν να καθορίζουν τη "στάθμη" του.

 

Ένα σχολείο γκρίζο, 

όπου η σχολική αρχιτεκτονική θυμίζει προπολεμικές εργατικές πολυκατοικίες, οι άδειοι τοίχοι και οι τσιμεντένιες αυλές δεν αφήνουν κανένα περιθώριο παιδικότητας. 

 

Ίσως τα παραπάνω να φαντάζουν υπερβολικά. Δυστυχώς όμως είναι μια ζοφερή πραγματικότητα, που απλώς επισημαίνεται. 

Παρ' όλα αυτά, μέσα σ' αυτό το σχολείο συνέχιζαν μέχρι σήμερα να διατηρούνται κάποια κεκτημένα, που αφορούσαν 

Αυτά τα κεκτημένα συνδέονταν με την αντανάκλαση στην ελληνική πραγματικότητα των απόψεων της Νέας αγωγής καθώς και την ελληνική έκδοση του "κράτους πρόνοιας"

Αυτά τα κεκτημένα επιχειρήθηκε να ανατραπούν με απανωτές "μεταρρυθμίσεις" από το 1985 και έπειτα. Όμως, τόσο το φ.κ. του '87, όσο και η εκπαιδευτική εξέγερση του 90-91 και του '96 έβαλαν φραγμό στην προσπάθεια αυτή.

Την ίδια στιγμή τα κεκτημένα αυτά διαρκώς υποσκάπτονταν από μια επέλαση αποσπασματικών μέτρων, που προσπαθούσαν να συνδέσουν την εκπαίδευση με τη λογική της αγοράς και των κυρίαρχων "αξιών" της "ανάπτυξης" και της "ανταγωνιστικότητας".

Μέσα σ' αυτό το περιβάλλον μεγαλώνει η αντίθεση δυο ρευμάτων στην εκπαιδευτική πραγματικότητα. 

Ανάμεσα στο ρεύμα του υπαλληλισμού που διατηρεί άμεση διαπλοκή με τον υποταγμένο συνδικαλισμό καθώς και τον κρατικό , πελατειακό μηχανισμό.

Και σε ένα διάσπαρτο ρεύμα ζωντανής εκπαίδευσης, που προσπαθούσε και προσπαθεί να βρει ένα δημιουργικό και ελεύθερο ρόλο μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία, αρνούμενο τη ζοφερή σχολική πραγματικότητα. 

Το δίπολο αυτό εμφανίστηκε στην περσινή απεργία . 

Απ' τη μια τα "αιτήματα" που προέβαλε ο παραδομένος - παραδοσιακός συνδικαλισμός και η συμμαχία του με το κομμάτι της απεργοσπασίας 

Και απ' την άλλη η πολύπλευρη μαχητική αυτενεργός έκφραση των γενικών συνελεύσεων, όπου κυριαρχούσε η ελπίδα μιας αλλαγής σε όλα τα επίπεδα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Σήμερα, η ζωντανή εκπαίδευση είναι παρούσα.

Νιώθουμε βαθιά στο είναι μας την κρίση της εκπαίδευσης. 

Την αδυναμία μας σε ατομικό επίπεδο να αλλάξουμε τη ροή των πραγμάτων. 

Βιώνουμε την κορύφωση της αναποτελεσματικότητας κάθε παραδοσιακής δομής του σχολικού συστήματος.

Βγαίνουμε με έναν αναστεναγμό από τις τάξεις, δίνοντας μια μάχη με όλη την κοινωνική εκπαιδευτική πραγματικότητα. 

Συνειδητοποιούμε την ανάγκη διαρκών καθημερινών ρήξεων μέσα στο σχολείο.

Συνειδητοποιούμε την ανάγκη βαθύτερης δικτύωσης με όλους όσους αρνούνται το σήμερα από τη σκοπιά των κοινωνικών αναγκών. 

Συνειδητοποιούμε ότι η κρίση αγγίζει βαθιά τη σχέση γνώσης - παιδικότητας και την ανατρέπει.

Αυτό το σημερινό σχολείο είναι κατασκεύασμα της κρατικής αντίληψης. 

Το αρνούμαστε. Ζητάμε βαθιές και ριζικές αλλαγές , τομές ανατροπές.

 

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΟΥ ΟΙΚΟΔΟΜΟΥΝ

 

Εδώ και δύο μήνες η εκπαίδευση βρίσκεται μπροστά στην πιο δομική επίθεση, που έχει δεχτεί στη σύγχρονη ιστορία. Το σχολείο, όπως ήταν μέχρι σήμερα, αλλάζει ριζικά. Το ερώτημα είναι σε ποια κατεύθυνση; Δεν τους αρκούσε όπως ήταν;

Βιώνουμε μια νέα εποχή, που οι κρατούντες χρειάζονται μια εκπαίδευση πολύ πιο ευέλικτη στις σχέσεις της με την ευέλικτη ανταγωνιστική αγορά. Το κλειστό, ιεραρχικό, κάθετο, επιλεκτικό, εντατικό, ατομικιστικό σχολείο, που βιώνουμε, δεν τους είναι αρκετό. Θέλουν να επιβάλλουν μια "νέα τάξη" ακριβώς πάνω στην ίδια φιλοσοφία αλλά με πολύ πιο "αποδοτικούς" όρους και τρόπους.

 

ΠΡΩΤΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ: 

Ο άνθρωπος από εκπαιδευόμενος και εργαζόμενος να μετατραπεί σε εκπαιδεύσιμο και απασχολήσιμο. Δηλαδή να μαθαίνει ό,τι κάθε φορά χρειάζεται η αγορά εργασίας, όχι πια ως γνώση, αλλά ως κατάρτιση. Έτσι: 

Σ' αυτά τα πλαίσια, η κατάργηση της επετηρίδας οδηγεί άμεσα - μέσω των εξετάσεων - σε διαβάθμιση ικανοτήτων, που θα αξιολογεί ο Νομάρχης ή η "εκπαιδευτική επιτροπή του Δήμου".

 

ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ

Η πλήρης ανατροπή και ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων.

(Συνυπολογίστε ταυτόχρονα και τις αλλαγές στο ασφαλιστικό). 

 

ΤΡΙΤΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ

Η πλήρης κατηγοριοποίηση σχολείων - μαθητών - εκπαιδευτικών.

Το μοντέλο που οικοδομείται είναι: Εκπαιδευτικοί πολλών κατηγοριών, για μαθητές πολλών κατηγοριών, σε σχολεία πολλαπλών κατηγοριών.

 

ΤΕΤΑΡΤΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ

Ο ατομικισμός και ο ανταγωνισμός.

Κάθε γνώση - κατάρτιση βρίσκεται στην ατομική ευθύνη του μαθητή. Βρίσκεται στην ατομική ευθύνη του εκπαιδευτικού, που είναι "καλός" ή "κακός" να κατευθύνει και να εντατικοποιήσει.

Βρίσκεται στο γονιό, που πρέπει να πληρώσει για να αποσπάσει την "πιο καλή" κατάρτιση. Μέσα στο σχολείο του ατομικισμού και της ατομικής ευθύνης δεν έχουν θέση η φαντασία, η δημιουργικότητα, η τέχνη, η επικοινωνία, η συλλογικότητα, οι σχέσεις των ανθρώπων. Αυτά δεν έχουν ανταλλάξιμη αξία.

Ψάξε να βρεις μόνος σου την πιο ανταλλάξιμη κατάρτιση, που θα σε οδηγεί σε ένα προσωρινά "καλό μέλλον". Όταν οι συνθήκες αλλάζουν, βρες τις νέες ειδικεύσεις που "πιάνουν", "μετράνε" στην αγορά.

 

ΠΕΜΠΤΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ

Η ιεραρχία και η πειθάρχηση.

Για να υλοποιηθούν τα παραπάνω, χρειάζονται μια μετάλλαξη του εκπαιδευτικού. Θέλουν ένα εκπαιδευτικό, που τόσο σε ατομικό, όσο και σε συλλογικό επίπεδο, θα είναι ένα πειθήνιο εκτελεστικό όργανο.

Η ζωντανή εκπαίδευση χτυπιέται ανελέητα.

 

ΕΚΤΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ

Η εντατικοποίηση και η κλειστότητα.

Για να μπορέσει ο άνθρωπος - μαθητής να ενσωματώσει τη λογικής της κατάρτισης, όπως την περιγράψαμε, (αφού είναι έξω από τη φύση του) χρειάζεται την πιο εντατική αντιμετώπιση και με τη μεγαλύτερη δυνατή διάρκεια.

 

ΕΒΔΟΜΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ

Η ιδιωτικοοικονομική λειτουργία.

Χορηγοί, εκδοτικοί οίκοι, επιχειρήσεις Δημοτικές και επιχειρηματίες επενδύουν για το δυναμικό των επιχειρήσεών τους σε προγράμματα, και ανθρώπινο δυναμικό.

 

Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν, ότι ο Νόμος Αρσένη - Σημίτη - Κασσωτάκη δεν έχει απλά ,μερικά σημεία που πρέπει να διορθωθούν.

Αυτός ο νόμος χτυπάει για πρώτη φορά, μέσα από την εκπαίδευση, ΟΛΗ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ.

Ενισχύει όλα τα στοιχεία που συντελούν στην μετατροπή της γνώσης από καθολικό δικαίωμα σε ατομικής ικανότητος εμπορεύσιμο προϊόν.

Για πρώτη φορά διαμορφώνεται η δυνατότητα βαθιάς και οριστικής συμμαχίας της κοινωνίας και της ζωντανής εκπαίδευσης, 

με ΠΡΩΤΟ - ΑΜΕΣΟ - ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟ ΣΤΟΧΟ την οριστική και πλήρη
κατάργηση του νόμου.

Ο νόμος ενισχύει το κλειστό, ιεραρχικό, κάθετο, επιλεκτικό σχολείο.

Η Παιδεία "ανοικτών οριζόντων", που επαγγέλλεται, είναι πράγματι Παιδεία Ανοικτών Οριζόντων για τις δυνάμεις της Αγοράς.

Η δική μας ανάγκη, η δική μας Παιδεία είναι η Παιδεία των ανοιχτών κοινωνικών αναγκών.

 

 

ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΟΥΣ ΑΝΤΙΤΑΣΣΟΥΜΕ ΤΗ ΛΟΓΙΚΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ

 

Απέναντι και μακριά από το σημερινό σχολείο. 

Απέναντι και μακριά από το σχολείο της αγοράς,

η ζωντανή εκπαίδευση μέσα στις αντίξοες συνθήκες της κλειστότητας, της ιεραρχίας , της εντατικοποίησης , της κοινωνικής ανισότητας και του ατομικισμού

Μάχεται για να βάλει στη ζωή με τον πιο έντονο τρόπο την αντίληψη ότι η γνώση πρέπει να αποτελεί
ΚΑΘΟΛΙΚΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ 

Μάχεται για ένα σχολείο ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ σε μια κοινωνία ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ

Δεν έχουμε καμιά αυταπάτη ότι μπορούμε να αλλάξουμε το σχολείο χωρίς να αλλάξουμε την κοινωνία. Γι αυτό πιστεύουμε ότι οι σημερινές ρήξεις μέσα κι έξω απ' το σχολείο πρέπει να δένονται με τα γενικότερα κοινωνικά αιτήματα και τα κινήματα που τα εκφράζουν

Μάχεται να καταθέσει τόσο με έμπρακτο, όσο και με οραματικό τρόπο μια νέα εκπαιδευτική αντίληψη, έναν άλλο πολιτισμό της εκπαίδευσης.

 

1. Βάση του νέου αυτού πολιτισμού αποτελεί η ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΑ, που εκφράζεται μέσα από την ελεύθερη σχολική κοινότητα.

Μια σχολική κοινότητα, που συλλογικά εντοπίζει θετικά και αρνητικά στοιχεία της πράξης της, συλλογικά αποφασίζει και συλλογικά υλοποιεί τις αποφάσεις της. 

Αυτή η σχολική κοινότητα βασίζεται στη συνεργασία και την επικοινωνία των μερών της (εκπαιδευτικοί - γονείς - μαθητές). Σ' αυτή τη σχολική κοινότητα έχουν θέση ο υποκειμενικές πρωτοβουλίες και καινοτομίες. Πρόκειται για μια ελεύθερη και δρώσα σχολική κοινότητα, που από τη φύση της προστατεύεται και αντιδρά στην αγορά και το κέρδος

Στο εσωτερικό της δεν υπάρχει ιεραρχική αντίληψη αλλά η συναπόφαση. Δεν υπάρχει (καταργείται) ο διευθυντής προϊστάμενος και "διώκτης", αλλά ο ανακλητός εκπρόσωπός της προς την κοινωνία.

Άμεσα χρειάζεται να κατοχυρώσουμε στην πράξη

  • Κάθε απόφαση του σχολείου να είναι απόφαση της σχολικής μονάδος και όχι του διευθυντή της

  • Αποφάσεις κατά σχολική μονάδα για το Νόμο Αρσένη.

  • Άμεσο χτύπημα, καταγγελία κάθε διευθυντικής αυθαιρεσίας. Να βάλουμε τέρμα στον διευθυντικό κεχαγιαδισμό.

  • Να ορθώσουμε "ανυπέρβλητο τείχος" στην αντίληψη ο διευθυντής αποφασίζει.

  • Κοινές συνεδριάσεις με γονείς για το Νόμο.

 

2. Η ελεύθερη σχολική κοινότητα σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να μείνει περιχαρακωμένη στον κλειστό της χώρο. Σαν ανοιχτό σύστημα πρέπει να επικοινωνεί και να αλληλοτροφοδοτείται από την εμπειρία, τις απόψεις και τη δράση άλλων σχολικών κοινοτήτων, ώστε ελεύθερα να διαμορφώνονται νέες πρακτικές εκπαίδευσης με κοινωνική αντίληψη. Είναι λοιπόν απαραίτητη η οριζόντια δικτύωση των σχολικών κοινοτήτων και η τοπική και περιφερειακή τους σύζευξη. Διαμορφώνονται έτσι νέες αντιλήψεις εκπαιδευτικής απόφασης και πράξης μακριά από κάθε κρατική και ιδιωτική παρέμβαση

Αυτοσυγκροτείται ένα ανοιχτό, ελεύθερο, οριζόντιο εκπαιδευτικό δίκτυο, ικανό να αυτοτροφοδοτείται και να ανατροφοδοτείται στο έργο του. 

Μέσα σε αυτό το Δίκτυο των σχολικών κοινοτήτων, η επιμόρφωση ελεύθερης επιλογής γίνεται μια αυτονόητη διαδικασία ανατροφοδότησης σε υποκειμενικό και συλλογικό επίπεδο με τις μορφές που το ίδιο επιλέγει.

Η επιμόρφωση παύει να γίνεται εφαλτήριο ανατροπής των εργασιακών σχέσεων και κερδοσκοπίας κάποιων επαϊόντων καθηγητάδων ή "σχολικών συμβούλων". (Βλέπε εξομοίωση - απάτη).

ΑΜΕΣΑ

  • Δημιουργούμε ανοιχτές θεματικές επιτροπές έρευνας και απόφασης για τα θέματα, που θα επιλέξουμε και επιβάλλουμε την παρουσία τους και τις προτάσεις τους στις γενικές συνελεύσεις.
    ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ ως Θέματα : α) Αξιολόγηση
    β) Επιμόρφωση - Μετεκπαίδευση
    γ) Αναλυτικά προγράμματα

  • Άμεση διοικητική εξομοίωση

  • Δημιουργία Πανελλαδικής Κέντρου επιμόρφωσης - μετεκπαίδευσης, όπου κάθε 7-10 χρόνια περνούν (χωρίς εξετάσεις) όλοι οι εκπαιδευτικοί.

  • Δημιουργία ενιαίας Παιδαγωγικής Σχολής με κατευθύνσεις, που να καλύπτουν όλο το εκπαιδευτικό φάσμα.

 

3. Συστατικό στοιχείο του νέου εκπαιδευτικού πολιτισμού είναι τα ανοιχτά "αναλυτικά" προγράμματα, και με δυνατότητες ελεύθερων επιλογών απ' τους μαθητές, χωρίς εξεταστικούς, ταξικούς ή ρατσιστικούς φραγμούς

Τα ανοιχτά προγράμματα απαιτούν δομικές συγκρούσεις με τους παραδοσιακούς τρόπους της Παιδαγωγικής και της διδακτικής καθώς και με τις υπαλληλικές πρακτικές και νοοτροπίες

Σ' αυτά, η γνώση δεν είναι κβαντισμένη ποσότητα αλλά δημιουργός αιτία αυθορμησίας, έκφρασης και προσωπικής υποκειμενικής οργάνωσης

Σ' αυτά χρειάζονται πολλαπλές πηγές γνώσης, πολυμέσα και οριζόντιες μετακινήσεις στις τάξεις (στο βαθμό που γίνεται δυνατό) και η απαραίτητη και αποκλειστική οικονομική στήριξη απ' το κράτος. 

Σ' αυτά τα προγράμματα το σχολείο δεν είναι ολοήμερο parking για να ξεζουμίζονται πιο άνετα οι γονείς , αλλά ανοιχτή προσφορά νέων θεματικών οριζόντων προς όλη την κοινωνία με την αποκλειστική οικονομική στήριξη του κράτους.

Σ' αυτά, ο σχολικός χρόνος και οι σχολικές σχέσεις απαιτούν ελευθερία και επικοινωνιακή διάσταση. Ο χρόνος γίνεται φυσικός και ανθρώπινος. Παύουν οι απόλυτες ομοιομορφίες και τα σχολικά κουδούνια γίνονται πιο "άτακτα". Το ίδιο "άτακτες" γίνονται οι σχολικές ώρες. Περισσότερα γίνονται τα παιδικά χαμόγελα. 

Αυτά τα προγράμματα υπηρετούνται από φυσικούς σχολικούς χώρους, όπου οι αίθουσες και οι χώροι, από άδειες γίνονται λειτουργικές - επικοινωνιακές.

ΤΟ ΜΗΝ ΑΓΓΙΖΕΤΕ , ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΓΓΙΞΤΕ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΕ. ΑΜΕΣΑ

  • Κατάργηση των κλειστών αναλυτικών προγραμμάτων

  • Δημιουργία πλούσιων βιβλιοθηκών

  • Πολυμέσα σε όλα τα σχολεία

  • Κατάργηση όλων των θεσμών επιβολής στους μαθητές

  • Σχολικές αποφάσεις για αναδιαμόρφωση των σχολικών χώρων

  • Άμεση οικονομική στήριξη του κράτους

  • Καμία οικονομική υφαρπαγή από την κοινωνία.

 

4. Είναι αυτονόητο ότι ένα εκπαιδευτικό κίνημα που λειτουργεί προς αυτή την κατεύθυνση της ρήξης και της δημιουργίας ταυτόχρονα προτάσσει στη λογική του :

  • Τον αποκλειστικά ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΙ ΔΩΡΕΑΝ χαρακτήρα της εκπαίδευσης , σ' όλες τις βαθμίδες

  • Την ουσιαστική αύξηση των δαπανών για την παιδεία

  • Τη δυνατότητα πρόσβασης ΟΛΩΝ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ , χωρίς εξετάσεις

  • Τη σύνδεση του πτυχίου με το δικαίωμα εργασίας

  • Την κατάργηση κάθε θεσμοποιημένης αξιολόγησης για μαθητές - εκπαιδευτικούς

  • Τους διορισμούς μέσα από ενιαία ΕΠΕΤΗΡΙΔΑ

 

ΕπιστροφήΕπιστροφή