ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΕΣ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ - ΝΕΑ


Ανακοινώσεις
Η στάση μας στη ΔΟΕ

Η στάση μας στην ΑΔΕΔΥ
Οικονομικά
Σύλλογοι
Αδιόριστοι
Εκπαιδευτικά

Διεθνή
Φωτογραφίες
Εντυπα των Κινήσεων
Σχήματα
Αλλες διευθύνσεις

 

 

ΑρχήΑρχή

 

Επικοινωνία:

Φόρμα επικοινωνίας

Φόρουμ συζήτησης

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΩΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ-ΚΙΝΗΣΕΩΝ-ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΩΝ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ Στ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
 

Το τέλος του βιβλίου Ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού: μια ιστορία χωρίς Τέλος...
 

Το σήριαλ του βιβλίου Ιστορίας της Στ’ Δημοτικού έφτασε στο αναμενόμενο τέλος του. Η απόσυρση εξαγγέλθηκε από το νέο Υπουργό Παιδείας εν μέσω ζητωκραυγών και πανηγυρισμών από ακροδεξιούς θαμώνες των τηλεοπτικών δελτίων και αγανακτισμένους ιεράρχες.

Από την οπτική γωνία της ιστορικής επιστήμης αλλά και της σχολικής ιστορίας, πρόκειται βέβαια για ένα βιβλίο επιεικώς απαράδεκτο. Ένα βιβλίο που με τα κενά και τις αποσιωπήσεις, τις ερμηνείες και τις αξιολογικές κρίσεις, τις επιλογές πηγών και αναφορών και την τακτική της φωτοσκίασης γεγονότων και προσώπων, αναπλάθει τη νεότερη ιστορία στα μέτρα ενός νέου ευρωκεντρικού φρονηματισμού. Φρονηματισμού στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, της ευρωπαϊκής ενοποίησης, της πολιτικής συναίνεσης, της κυριαρχίας της αγοράς και του political correct καθωσπρεπισμού. Ο ρόλος των Μεγάλων Δυνάμεων εξωραΐζεται, οι παρεμβάσεις του ξένου παράγοντα στα εσωτερικά της χώρας αποσιωπώνται, επαναστάσεις, εξεγέρσεις και κοινωνικοί αγώνες αποκρύπτονται επιμελώς. Οι επιλογές του μεταμοντέρνου είναι συγκεκριμένες: τα μεγάλα πάθη πρέπει να αποσιωπηθούν, οι λεηλασίες και οι βαρβαρότητες πρέπει να κρυφτούν κάτω από το χαλί, το «αίμα των θυσιασμένων και οι χαμένοι στόχοι τους», να αφαιρεθούν από το σώμα της ιστορίας, ώστε αποστειρωμένο, άοσμο, άχρωμο και αδιάφορο, σαν οδηγίες φαρμακευτικής χρήσης, να παραδοθεί στην επόμενη γενιά.

Το βιβλίο της ιστορίας όμως δεν αποσύρθηκε γι’ αυτούς τους λόγους. Δεν αποσύρθηκε επίσης ούτε για τα παιδαγωγικά και διδακτικά του ολισθήματα, την κατακερματισμένη εικόνα του ιστορικού χρόνου, την ψυχρή, απροσπέλαστη και δυσνόητη γλώσσα και τα παροιμιώδη λάθη του.
Φαίνεται ότι σε αυτή τη χώρα, τα σχολικά βιβλία τα σχεδιάζουν, τα γράφουν και τα εκδίδουν οι μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι με όρους ανταγωνιστικότητας και αγοραίου κέρδους και τα εγκρίνουν ή τα απορρίπτουν οι εκκλησιαστικοί κύκλοι και οι ακροδεξιές σέχτες με όρους που καθορίζει το τηλεοπτικό μάρκετινγκ και το εκλογικό κόστος. Ελέγχοντας το παρελθόν, μπορεί κανείς να ορίζει το παρόν και να νομιμοποιεί την κυριαρχία του. Η εκκλησία και οι εθνικιστικοί κύκλοι, αντιμετωπίζουν τη νεότερη σχολική ιστορία περίπου ως ιδιοκτησία τους, ενώ από την άλλη πλευρά, η συγγραφική ομάδα με το μανδύα του «θύματος» εμφανίζεται ως η εμπροσθοφυλακή του μεταμοντέρνου. Με αυτούς τους όρους, το επόμενο βιβλίο ιστορίας μάλλον θα επιβεβαιώσει ότι εχθρός του κακού είναι το χειρότερο.

Εν τω μεταξύ, οι πάντες σιωπούν για το αναλυτικό πρόγραμμα ιστορίας, με βάση το οποίο γράφτηκε το συγκεκριμένο βιβλίο και θα γραφτεί και το επόμενο. Όμως σιωπούν και για τα υπόλοιπα σχολικά βιβλία, όπως για παράδειγμα τα απαράδεκτα βιβλία μαθηματικών ή τα βιβλία γλώσσας Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού με τις διαφημίσεις, τις συνταγές και τις οδηγίες χρήσης καφετιέρας.

Στον αντίποδα όλων αυτών, εμείς επιμένουμε. Η σχολική ιστορία πρέπει να βγει οριστικά στο ξέφωτο: μακριά από τα μαύρα δάση της εθνικιστικής μυθολογίας, αλλά και πέρα από τον ευρωκεντρικό φρονηματισμό, τον εξωραϊσμό και την ωραιοποίηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που τείνουν να πάρουν το χαρακτήρα κατήχησης. Κι ακόμα, πρέπει άμεσα να ξεκινήσει η διαδικασία για νέα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία έτσι ώστε να απαλλαγεί η εκπαίδευση από σχολικά βιβλία που εντείνουν την αμάθεια και τις ανισότητες, όπως π.χ. τα νέα βιβλία των μαθηματικών.


ΕπιστροφήΕπιστροφή

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΕΣ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΠεριεχόμεναΠεριεχόμενα