ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΕΣ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ - ΝΕΑ


Ανακοινώσεις
Η στάση μας στη ΔΟΕ

Η στάση μας στην ΑΔΕΔΥ
Οικονομικά
Σύλλογοι
Αδιόριστοι
Εκπαιδευτικά

Διεθνή
Φωτογραφίες
Εντυπα των Κινήσεων
Σχήματα
Αλλες διευθύνσεις

 

 

ΑρχήΑρχή

 

Επικοινωνία:

Φόρμα επικοινωνίας

Φόρουμ συζήτησης

Σας στέλνω κάποιες εκδοχές για τις αποφάσεις των συλλόγων διδασκόντων. Αυτές μπορεί να είναι λιτές είτε περισσότερο αναλυτικές ανάλογα με τις δυνατότητες των σχολείων. Επειδή τα διαμόρφωσα με πίεση χρόνου μπορεί ο καθένας να τα βελτιώσει ιδιαίτερα το κομμάτι που αφορά τα μέτρα του ΥΠΕΠΘ για την ανπλήρωση. Μπορείτε αν το θεωρείτε απαραίτητο να χρησιμοποιήσετε από τα επιχειρήματα που έχουμε γράψει στα κείμενα των αποφάσεων και στις άλλες ανακοινώσεις.

Μην το αργείτε όμως και ότι φτιάξετε στείλτο το για να σταλεί και σε άλλους και βάλτε το και στο site.

 

Σχέδιο για τους συλλόγους διδασκόντων   (1)

 

Ο σ.δ. του σχολείου …………………….. σε συνεδρίασή του την  ……….. για το θέμα της εφαρμογής του προγράμματος της ευέλικτης ζώνης και τα μέτρα για την κάλυψη της ύλης, λόγω της απώλειας διδακτικών ωρών , αποφάσισε τα παρακάτω:

Το θέμα της Ευέλικτης Ζώνης είχε ξανασυζήτηθεί στο σύλλογο διδασκόντων κατά την περσινή χρονιά οπότε είχαμε επιφυλάξεις και αποφασίσαμε τη μη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα.

Οι λόγοι που είχαμε επισημάνει στο πρακτικό αρ…………. στις …………………

παραμένουν καθώς τίποτα δεν άλλαξε στη διάρκεια της χρονιάς που πέρασε που να αλλάζει τις εκτιμήσεις μας.

Με βάση αυτά δεν μπορούμε να προχωρήσουμε στην εφαρμογή του προγράμματος της ευέλικτης ζώνης στο σχολείο μας.

Επισημαίνουμε επίσης ότι ιδιαίτερα φέτος που υπήρξε μεγάλη απώλεια διδακτικών ωρών (λόγω της απεργίας, των κενών κλπ) είναι απαραίτητο αυτές τις ώρες να τις χρησιμοποιήσει ο κάθε δάσκαλος για την καλύτερη δυνατή κάλυψη των αναγκαίων διδακτικών στόχων και την εμπέδωσή τους στην τάξη του.

Παράλληλα μαζί με την αξιοποίηση των ωρών της Ε.Ζ. θα προχωρήσουμε στην αναπροσαρμογή των διδακτικών στόχων και σε μια πιο ελεύθερη διαχείριση των ωρών του προγράμματος με στόχο την εξασφάλιση χρόνου για το σκοπό αυτό.

Επίσης αποφασίζουμε να μην καταθέσουμε πρόγραμμα αναπλήρωσης των διδακτικών ημερών σε μέρες που δεν προβλέπονται για μάθημα γιατί θεωρούμε ότι είναι αντιπαιδαγωγικό και τελείως αναποτελεσματικό για την κάλυψη και αφομοίωση της ύλης η διεξαγωγή μαθημάτων π.χ. στις γιορτές των Χριστουγέννων και του Πάσχα. Κάτι τέτοιο θα λειτουργεί ως τιμωρία για τους μαθητές που θα χάνουν τις διακοπές τους ενώ τα αδέλφια τους ή άλλοι  μαθητές θα παίζουν.

 

Σχέδιο για τους συλλόγους διδασκόντων  (2)

 

Ο σ.δ. του σχολείου …………………….. σε συνεδρίασή του την  ……….. για το θέμα της εφαρμογής του προγράμματος της ευέλικτης ζώνης και τα μέτρα για την κάλυψη της ύλης, λόγω της απώλειας διδακτικών ωρών , αποφασισε τα παρακάτω:

Το θέμα της Ευέλικτης Ζώνης είχε ξανασυζήτηθεί στο σύλλογο διδασκόντων κατά την περσινή χρονιά

1.                                                        είχαμε επιφυλάξεις και αποφασισαμε τη μη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα.

Οι λόγοι που είχαμε επισημάνει τότε παραμένουν καθώς τίποτα δεν άλλαξε στη διάρκεια της χρονιάς που πέρασε που να αλλάζει τις εκτιμήσεις μας.

Αντίθετα διαπιστώσαμε ότι η πλειοψηφία των σχολείων δεν εφάρμοσε το πρόγραμμα είτε είχε προχωρήσει σε πρακτικό όπως και το σχολείο μας είτε όχι.

 Κατά συνέπεια θεωρούμε ότι η υποχρεωτική γενίκευση του προγράμματος χωρίς καμία συζήτηση και εκτίμηση της μέχρι τώρα εμπειρίας το αποδυναμώνουν ακόμα περισσότερο και δημιουργούν ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα στην εφαρμογή του.

 Επισημαίνουμε  όπως και πέρσι ότι :

Δεν υπάρχει καμιά οικονομική στήριξη του προγράμματος γεγονός που θα επιβαρύνει εμάς και τους γονείς για τη διεξαγωγή τους είτε θα μας υποχρεώσει να ασχολούμαστε με ανεύρεση πηγών χρηματοδότησης, πράγμα που αλλάζει το ρόλο μας σαν εκπαιδευτικούς και υπονομεύει το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα του σχολείου, ενώ ανοίγει το δρόμο σε χορηγούς και σε επιχειρηματική δράση του σχολείου.

Δεν υπάρχει καμιά χορήγηση εκπαιδευτικού υλικού και αντίστοιχης υποδομής στο σχολείο που να διευκολύνει τη διεξαγωγή του προγράμματος.

Προβλέπεται ασφυκτικός προγραμματισμός και χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή του, ενώ δίνεται  μεγάλη έμφαση και ένταση στις διαδικασίες ελέγχου και αξιολόγησης του προγράμματος.

Ιδιαίτερα αυτά τα δύο τελευταία δεδομένα μας κάνουν επιφυλακτικούς για την αποτελεσματικότητα του προγράμματος για τους μαθητές μας και για το αν θα δυσκολέψει και θα δημιουργήσει πρόσθετα προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Θεωρούμε ότι αυτό προωθεί τον ανταγωνισμό μετατοπίζει το κέντρο της εκπαιδευτικής πράξης και της λειτουργίας των εκπαιδευτικών προγραμμάτων από τις ανάγκες και τους ρυθμούς των μαθητών μας στην προετοιμασία των σχεδίων, των επιδείξεων και την προβολή του προγράμματος προς τρίτους και  τα προσαρμόζει στις προς αξιολόγηση απαιτήσεις.

Θα παραγκωνίζονται έτσι στην πράξη ο αυθορμητισμός των μαθητών, θα ακυρώνεται η βιωματική διαδικασία και μαθητική πρωτοβουλία και θα εντατικοποιούνται οι μαθητές μας. θα επιφορτίζονται με πίεση και άγχος και θα αφυδατώνεται κάθε δημιουργική διάθεση.

Γι΄ αυτούς τους λόγους, ιδιαίτερα στα  ζητήματα της αξιολόγησης και των χρονικών περιορισμών, δεν μας επιτρέπει η συνείδησή μας σαν εκπαιδευτικούς να υλοποιήσουμε το πρόγραμμα και σε κάθε περίπτωση θα ακολουθήσουμε τις αποφάσεις των συνδικαλιστικών μας οργάνων.

Συνολικά, για όλους τους παραπάνω λόγους διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας για την καλή και αποτελεσματική λειτουργία του προγράμματος και πιστεύουμε ότι αυτό δεν πρέπει να εφαρμοστεί στο σχολείο μας.

Επισημαίνουμε επίσης ότι ιδιαίτερα φέτος που υπήρξε μεγάλη απώλεια διδακτικών ωρών (λόγω της απεργίας, των κενών κλπ) είναι απαραίτητο αυτές τις ώρες να τις χρησιμοποιήσει ο κάθε δάσκαλος για την καλύτερη δυνατή κάλυψη των αναγκαίων διδακτικών στόχων και την εμπέδωσή τους στην τάξη του.

Παράλληλα μαζί με την αξιοποίηση των ωρών της Ε.Ζ. θα προχωρήσουμε στην αναπροσαρμογή των διδακτικών στόχων και σε μια πιο ελεύθερη διαχείριση των ωρών του προγράμματος με στόχο την εξασφάλιση χρόνου για το σκοπό αυτό.

Επίσης αποφασίζουμε να μην καταθέσουμε πρόγραμμα αναπλήρωσης των διδακτικών ημερών σε μέρες που δεν προβλέπονται για μάθημα γιατί θεωρούμε ότι είναι αντιπαιδαγωγικό και αναποτελεσματικό για την κάλυψη και αφομοίωση της ύλης η διεξαγωγή μαθημάτων π.χ. στις γιορτές των Χριστουγέννων και του Πάσχα. Κάτι τέτοιο θα λειτουργεί ως τιμωρία για τους μαθητές που θα χάνουν τις διακοπές τους ενώ τα αδέλφια τους ή άλλοι  μαθητές θα παίζουν.

 

Αυτά είναι κείμενα που είχαμε χρησιμοποιήσει πέρσι για τις αποφάσεις για την Ε.Ζ.

 

                                                                                                   2005 - 2006

Σχέδιο για τους συλλόγους διδασκόντων                              

 

Ο σ.δ. του σχολείου …………………….. σε συνεδρίασή του την  ……….. για το θέμα της εφαρμογής του προγράμματος της ευέλικτης ζώνης, αποφασισε τα παρακάτω:

Το θέμα αυτό είχε ξανασυζήτηθεί στο σύλλογο διδασκόντων κατά την περίοδο της πιλοτικής εφαρμογής του. Από τότε

2.                                                        είχαμε επιφυλάξεις …………….

3.                                                        είχαμε αποφασισει τη συμμετοχή μας και μετά από ..χρόνια συμμετοχής μας αποφασίσαμε πέρσι την αποχώρηση από το πρόγραμμα.

 

Θεωρούμε ότι η αιφνιδιαστική και υποχρεωτική γενίκευσή του χωρίς καμία συζήτηση και εκτίμηση της μέχρι τώρα εμπειρίας το αποδυναμώνουν ακόμα περισσότερο και δημιουργούν ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα στην εφαρμογή του.

 

 Επισημαίνουμε ότι :

Δεν υπάρχει καμιά οικονομική στήριξη του προγράμματος γεγονός που θα επιβαρύνει εμάς και τους γονείς για τη διεξαγωγή τους είτε θα μας υποχρεώσει να ασχολούμαστε με ανεύρεση πηγών χρηματοδότησης, πράγμα που αλλάζει το ρόλο μας σαν εκπαιδευτικούς και υπονομεύει το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα του σχολείου.

Δεν υπάρχει καμιά χορήγηση εκπαιδευτικού υλικού και αντίστοιχης υποδομής στο σχολείο που να διευκολύνει τη διεξαγωγή του προγράμματος.

Δεν έχει γίνει και δεν προβλέπεται καμία επιμορφωτική διαδικασία για μας τους εκπαιδευτικούς που να μας προετοιμάζει γι αυτό.

Προβλέπεται ασφυκτικό προγραμματισμός και χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή του, ενώ δίνεται  μεγαλύτερη έμφαση και ένταση ακόμα και από την πιλοτική εφαρμογή του στις διαδικασίες ελέγχου και αξιολόγησης του προγράμματος.

Ιδιαίτερα αυτά τα δύο τελευταία δεδομένα μας κάνουν επιφυλακτικούς για την αποτελεσματικότητα του προγράμματος για τους μαθητές μας και για το αν θα δυσκολέψει και θα δημιουργήσει πρόσθετα προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Θεωρούμε ότι αυτό προωθεί τον ανταγωνισμό μετατοπίζει το κέντρο της εκπαιδευτικής πράξης και της λειτουργίας των εκπαιδευτικών προγραμμάτων από τις ανάγκες και τους ρυθμούς των μαθητών μας στην προετοιμασία των σχεδίων, των επιδείξεων και την προβολή του προγράμματος προς τρίτους και  τα προσαρμόζει στις προς αξιολόγηση απαιτήσεις.

Θα παραγκωνίζονται έτσι στην πράξη ο αυθορμητισμός των μαθητών, θα ακυρώνεται η βιωματική διαδικασία και μαθητική πρωτοβουλία και θα εντατικοποιούνται οι μαθητές μας. θα επιφορτίζονται με πίεση και άγχος και θα αφυδατώνεται κάθε δημιουργική διάθεση.

Γι΄ αυτούς τους λόγους, ιδιαίτερα στα  ζητήματα της αξιολόγησης και των χρονικών περιορισμών, δεν μας επιτρέπει η συνείδησή μας σαν εκπαιδευτικούς να συνεργαστούμε και σε κάθε περίπτωση θα ακολουθήσουμε τις αποφάσεις των συνδικαλιστικών μας οργάνων.

Συνολικά, για όλους τους παραπάνω λόγους διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας για την καλή και αποτελεσματική λειτουργία του προγράμματος και πιστεύουμε ότι αυτό δεν πρέπει να εφαρμοστεί στο σχολείο μας.

 

ΘΕΜΑ : Ευέλικτη Ζώνη

 

Στην Αθήνα και στο γραφείο του ........... Δ. Σχ. συνήλθε σήμερα ........../9/2005, ο Σύλλογος Διδασκόντων του σχολείου αποτελούμενους από:

...........

...........

Ο Σύλλογος Διδασκόντων αφού έλαβε υπόψη του τις ισχύουσες διατάξεις και κανονισμούς, σε σχέση με το θέμα, συζήτησε διεξοδικά και έχει να επισημάνει τα παρακάτω:

1.      Η καθολική εφαρμογή του προγράμματος "Ευέλικτη Ζώνη", σύμφωνα με την εγκύκλιο του ΥΠΕΠΘ με ημερομηνία 31/8/2005, αιφνιδίασε το Σύλλογο Διδασκόντων, αφού μια μόλις μέρα πριν την έναρξη του σχολικού έτους αλλάζουν τα δεδομένα του αναλυτικού προγράμματος.

2.      Ο αιφνιδιασμός έγινε ακόμη μεγαλύτερος αφού την προηγούμενη σχολική χρονιά 2004 - 2005, δινόταν το δικαίωμα της αποχώρησης όποιου σχολείου  επιθυμούσε από το πρόγραμμα. Ήταν γνωστό ότι πολλά από τα σχολεία που πιλοτικά συμμετείχαν στο πρόγραμμα αυτό επιθυμούσαν την έξοδό τους ήδη από το πρώτο χρόνο συμμετοχή τους.

3.       Η υποχρεωτική εφαρμογή του προγράμματος  δε συνάδει με το κλίμα παιδαγωγικής ελευθερίας και δημοκρατίας που επικαλούνται ακόμα και οι εισηγητές της "Ευέλικτης Ζώνης" στις εισηγητικές τους εκθέσεις. Μας προκαλεί απορία πως δεν αφήνεται στη δικαιοδοσία του κάθε Συλλόγου Διδασκόντων να αποφασίσει την εφαρμογή ή μη του προγράμματος.

4.      Η υποχρεωτικότητα ως προς το ωράριο του προγράμματος δημιουργεί μη ευέλικτες καταστάσεις, με αποτέλεσμα τα προγράμματα να μην είναι ζωντανή δημιουργία και ανάγκη  των ίδιων των μαθητών , αλλά σε πολλές περιπτώσεις υποχρεωτική κατασκευή του εκπαιδευτικού για να καλυφθεί το υποχρεωτικό πρόγραμμα. Έτσι ή αλλιώς οι εκπαιδευτικοί  πραγματοποιούν διάφορα προγράμματα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών με πολύ πρωτότυπο και καινοτόμο τρόπο σε συνθήκες ελευθερίας και όχι καταναγκασμού.

5.      Η υποχρεωτικότητα  με τη μορφή του project, η κατάθεση πορειών διδασκαλίας που προβλέπει, η διαδικασία της αξιολόγησης δημιουργούν συνθήκες πίεσης και ελέγχου, με βάση τις απαιτήσεις των μαθητών και την κάθε φορά ψυχοπαιδαγωγική διάσταση της τάξης.

6.      Η παντελής έλλειψη ενισχυτικών υποδομών και οικονομικών κονδυλίων για την υλοποίηση του προγράμματος  μεταφέρουν το κόστος της υλοποίησης στους μαθητές και τους γονείς τους καθώς και στους εκπαιδευτικούς.

  

  Με βάση τα παραπάνω ο Σύλλογος Διδασκόντων δεν επιθυμεί την εφαρμογή του προγράμματος "Ευέλικτη Ζώνη" στο σχολείο μας και ζητά τη μη υποχρεωτική εφαρμογή του

 

ΠΡΑΚΤΙΚΟ ....  
...../ ..... Οκτωβρίου 2005  
 
Στ.. ................ και στο γραφείο του .....ου Νηπιαγωγείου........................., σήμερα ………………και ώρα ……… ο Σύλλογος Διδασκόντων του Νηπιαγωγείου μας που αποτελείται από τους: 1.........., 2 .......... κλπ, συνήλθε σε τακτική συνεδρίαση, ύστερα από πρόσκληση του /της προϊσταμένου-ης του Σχολείου, με θέμα το Πρόγραμμα της “Ευέλικτης Ζώνης”.

Ο Σύλλογος Διδασκόντων, αφού έλαβε υπόψη του τις ισχύουσες διατάξεις, εγκυκλίους και κανονισμούς σε σχέση με το θέμα, συζήτησε διεξοδικά και σε βάθος όλα τα ζητήματα και τις παραμέτρους που αφορούν στο ζήτημα της Ευέλικτης Ζώνης και αφού έλαβε υπόψη του τις απόψεις των μελών του έχει να επισημάνει τα εξής :

 1) Δεν υπάρχει καμιά οικονομική στήριξη του προγράμματος, γεγονός που θα επιβαρύνει εμάς και τους γονείς για τη διεξαγωγή του, είτε θα μας υποχρεώσει να ασχολούμαστε με ανεύρεση πηγών χρηματοδότησης, πράγμα που αλλάζει το ρόλο μας ως εκπαιδευτικών και υπονομεύει το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα του σχολείου.

Μας προβληματίζει ιδιαίτερα το γεγονός, ότι το «επιχείρημα» που επιστρατεύεται για τη γενίκευση του προγράμματος, είναι, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η εγκύκλιος Φ.12.1/545/85812/Γ1/31-8-2005, «το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού».Το νηπιαγωγείο υποχρηματοδοτείται και όπως όλοι γνωρίζουμε στηρίζεται στις φιλότιμες προσπάθειες των γονιών. Η ανυπαρξία χρηματοδότησης είναι καθοριστικός παράγοντας, γιατί δεν μπορούν να γίνουν εκδόσεις, εκδρομές, κατασκευές, αγορές εντύπων και άλλων υλικών και μέσων απαραίτητων για την υλοποίηση παρόμοιων προγραμμάτων (βλ. πιο κάτω φωτογραφικές μηχανές, βίντεο, μαγνητόφωνα κλπ), ούτε από τα συνεχώς μειούμενα χρήματα των λειτουργικών εξόδων,  ούτε με τα λεφτά των γονέων και των νηπιαγωγών, ούτε με τα χρήματα «χορηγών» που στην ουσία αναιρούν το δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης και συνδέουν το σχολείο με λογικές επιχειρηματικότητας και αγοράς. Άλλωστε οι όποιες εκπαιδευτικές καινοτομίες πρέπει να σχεδιάζονται και να προωθούνται με βάση την ψυχοπαιδαγωγική δυναμική μιας τάξης και να ικανοποιούν τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών. Η ακριβώς αντίθετη λογική που επικρατεί σε όλο το φάσμα των «χρηματοδοτούμενων» εκπαιδευτικών προγραμμάτων οδηγεί στο γνωστό παράδοξο σχήμα σύμφωνα με το οποίο οι μαθητές καλούνται να υλοποιήσουν ένα πρόγραμμα με στόχο να απορροφηθεί κάποιο κονδύλι και να ενισχυθεί οικονομικά το σχολείο ! Σε αυτήν όμως την περίπτωση δεν ικανοποιεί το σχολείο τις ανάγκες των μαθητών, αλλά οι μαθητές τις ανάγκες του σχολείου !

2) Δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη για παραγωγή και χορήγηση κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού στα σχολεία, όπως επίσης και βιβλία, πηγές ή βιβλιογραφικές αναφορές για τις /τους εκπαιδευτικούς, γεγονός που δυσχεραίνει τόσο την ενημέρωση των σχολείων και τον εξοπλισμό τους, όσο και το έργο των εκπαιδευτικών σε θέματα υλοποίησης του θεσμού.

3) Η υλικοτεχνική υποδομή παρουσιάζει μεγάλες διαφορές από σχολείο σε σχολείο. Και όταν δεν έχουν γίνει οι σχετικές προβλέψεις κατά τον σχεδιασμό τους,  δεν διευκολύνεται η διεξαγωγή καινοτόμων δραστηριοτήτων. Οι παιδαγωγικές που επαγγέλλεται η Ευέλικτη Ζώνη, είναι ακριβές παιδαγωγικές. Οι σημερινές συνθήκες που βιώνουμε, χαρακτηρίζονται από την απουσία στοιχειωδών υποδομών, οικονομικής στήριξης και ενίσχυσης (βιβλιοθήκη, σχολικοί κήποι, μικρά τμήματα, μεγάλες αίθουσες, ηλεκτρονικοί υπολογιστές στην τάξη, εργαστήρια, πολλαπλάσια έξοδα για χαρτικά και γραφική ύλη,  μηχανές προβολής, μαγνητόφωνα, φωτογραφικές μηχανές, για την κάλυψη των αναλώσιμων εξόδων τους, καθώς και για χρήση και συντήρηση φωτοτυπικών μηχανημάτων, δωρεάν επισκέψεις σε θέατρα, μουσεία και γενικότερα σε χώρους υλοποίησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων κλπ). Σε αυτή την πραγματικότητα είναι δεδομένο ότι η εφαρμογή των παιδαγωγικών της Ευέλικτης Ζώνης αναπαράγει τις υπάρχουσες κοινωνικές – εκπαιδευτικές ανισότητες εφόσον η συμμετοχή των μαθητών στηρίζεται κυρίως στις οικονομικές – μορφωτικές δυνατότητες των οικογενειών τους.

 4) Προβλέπεται ασφυκτικός προγραμματισμός και χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή του προγράμματος, ενώ δίνεται μεγαλύτερη έμφαση και ένταση ακόμα και από την πιλοτική εφαρμογή στις διαδικασίες ελέγχου και αξιολόγησης του. Θεωρούμε ότι αυτό προωθεί τον ανταγωνισμό, μετατοπίζει το κέντρο της εκπαιδευτικής πράξης και της λειτουργίας των εκπαιδευτικών προγραμμάτων από τις ανάγκες και τους ρυθμούς των μαθητών μας στην προετοιμασία των σχεδίων, των επιδείξεων και την προβολή του προγράμματος προς τρίτους και τα προσαρμόζει στις προς αξιολόγηση απαιτήσεις. Θα παραγκωνίζονται έτσι στην πράξη ο αυθορμητισμός των μαθητών, θα ακυρώνεται η βιωματική διαδικασία και μαθητική πρωτοβουλία και θα εντατικοποιούνται οι μαθητές μας. Θα επιφορτίζονται με πίεση και άγχος και θα αφυδατώνεται κάθε δημιουργική διάθεση.

Η τακτική «χαλαρότητας» των μηχανισμών ελέγχου και εποπτείας που ακολουθείται αυτή τη στιγμή ενδέχεται να είναι μια συγκυριακή στάση με στόχο να διαμορφωθεί ένα κλίμα συναίνεσης. Η εγκύκλιος Φ.12.1/545/85812/Γ1/31-8-2005 αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «κάθε δραστηριότητα που εφαρμόζεται στο χρόνο της Ευέλικτης Ζώνης εποπτεύεται από τους σχολικούς Συμβούλους» και επίσης ότι «κατά τη διάρκεια κάθε σχολικού έτους αναμένεται να υλοποιούνται 2-3 σχέδια εργασίας ανά τμήμα μαθητών». Όλα αυτά παραπέμπουν βέβαια σε ένα περιβάλλον ασφυκτικού διοικητικού - παιδαγωγικού ελέγχου και κατάργησης της όποιας παιδαγωγικής ελευθερίας και δεν αναιρούνται από την εγκύκλιο Φ12.1/648/104935/Γ1/5-10-2005 που αναφέρει απλά ότι «οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν υποχρέωση να υποβάλλουν στο Σχολικό Σύμβουλο προς έγκριση σχέδια εργασίας».

5) Διαπιστώνουμε ότι ενώ οι δουλειές των μαθητών μας βγαίνουν μέσα από τα ενδιαφέροντα των παιδιών μας και κάτι τέτοιο δεν ισχύει αφού προτείνονται θέματα έτοιμα και πάνω σ’ αυτά πρέπει να εργαστούμε . Όταν εμείς ως εκπαιδευτικοί πρέπει να δουλέψουμε και να λειτουργήσουμε ως αντισταθμιστικός παράγοντας,  θεωρούμε ότι κάτι τέτοιο δε μπορεί να συμβεί κάτω από την πίεση προγραμμάτων που πρέπει να παρουσιαστούν σε γονείς-σχολικούς συμβούλους. Έτσι ή αλλιώς οι νηπιαγωγοί πραγματοποιούν διάφορα προγράμματα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών με πρωτότυπο και καινοτόμο τρόπο σε συνθήκες ελευθερίας και όχι καταναγκασμού.

6) Ο αριθμός των νηπίων στα τμήματα είναι τόσο μεγάλος που ούτε μας επιτρέπει εύκολα να μπορούμε να τα μετακινήσουμε  ( άνοιγμα στον έξω κόσμο με συχνές επισκέψεις στη γειτονιά κ.λ.π. όπως αναφέρεται στο ΔΕΕΠΣ), ούτε να διεξάγουμε ένα τέτοιο πρόγραμμα με τις αρχές που αυτό ορίζει, όταν υπάρχει ανάγκη να επικεντρωθούμε στην προσπάθεια διαχείρισης του συνωστισμού τόσων μικρών παιδιών στον ίδιο χώρο, (πόσο μάλλον σε ασφυκτικά μικρούς ή κακώς διαρρυθμισμένους χώρους νηπιαγωγείου), ενώ παράλληλα θέτει σοβαρά το θέμα της ασφάλειας των παιδιών.

7) Υπάρχουν σχεδόν σε κάθε τμήμα παιδιά με σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες που χρειάζονται πιο εξειδικευμένη παρακολούθηση και στήριξη κατά την υλοποίηση ενός εκπαιδευτικού προγράμματος. Εάν δεν υπάρχει ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό που να συμβάλλει στην αποσυμφόρηση του έργου της /του εκπαιδευτικού, κυρίως στα υπερπληθή τμήματα, τότε είναι εξαιρετικά δύσκολη έως αδύνατη η διεξαγωγή του προγράμματος αυτού.

 Συνοπτικά, διατηρούμε τις επιφυλάξεις μας για την καλή και αποτελεσματική λειτουργία του προγράμματος της ευέλικτης ζώνης στο νηπιαγωγείο μας, θεωρώντας ότι υπάρχει ο κίνδυνος να αποτελέσει μια ακόμα προσπάθεια αξιολόγησης, ασφυκτικού διοικητικού ελέγχου και καλλιέργειας φαινομένων ανταγωνισμού και όχι συνεργασίας και να παραγκωνιστούν οι πραγματικές ανάγκες και ο ρυθμός των παιδιών.

Για όλους τους παραπάνω λόγους θεωρούμε ότι το πρόγραμμα αυτό δεν πρέπει να εφαρμοστεί στο σχολείο μας.

 Για το σκοπό αυτό συντάχτηκε το παρόν πρακτικό και αφού διαβάστηκε μεγαλόφωνα υπογράφεται όπως ακολουθεί. Αντίγραφό του στέλνεται στο Σχολικό Σύμβουλο και στο ..... γραφείο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για ενημέρωση.  
 
Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
ΟΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ

 

Η Ευέλικτη Ζώνη που εφαρμόστηκε πιλοτικά σε σχολεία τα προηγούμενα χρόνια δεν μπόρεσε σε καμιά περίπτωση να αλλάξει το κλίμα στα σχολεία αφού άφησε στο απυρόβλητο τη βασική λογική των κλειστών αναλυτικών προγραμμάτων.

 Στις περισσότερες περιπτώσεις  η εφαρμογή της προκάλεσε μεγάλο οικονομικό κόστος τόσο στους γονείς όσο και στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, ενώ σε πολλές περιπτώσεις υποχρέωσε τους εκπαιδευτικούς να στραφούν στη λύση των κάθε είδους χορηγών είτε ακόμα και σε ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας των μαθητών (πώληση των εργασιών τους κλπ)!!!

Η ύπαρξη αξιολόγησης στο τέλος του προγράμματος και η προσπάθεια εφαρμογής της, αποτέλεσε και ένα δοκιμαστικό στάδιο για τη γενικευμένη εφαρμογή της αξιολόγησης – χειραγώγησης του ν. 2986/2000.

Και ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των  σχολείων στην περιοχή μας αλλά και αλλού που συμμετείχαν στο πρόγραμμα αποχώρησαν πέρσι με απόφασή  τους, το Υπουργείο με αιφνιδιαστικό τρόπο, αδιαφορώντας πλήρως για τη γνώμη και την εμπειρία των εκπαιδευτικών και χωρίς καμιά παιδαγωγική και επιστημονική τεκμηρίωση  

  • Αποδεικνύεται ότι ο διοικητισμός και η επιβολή αποτελεί σταθερό μοντέλο άσκησης της εκπαιδευτικής πολιτικής.

  • Μετακυλά το οικονομικό κόστος εφαρμογής της σε γονείς και εκπαιδευτικούς και ωθεί  στη λογική του νέου «επιχειρηματικού σχολείου» της αγοράς.

  • Δημιουργεί έναν ενιαίο χώρο σύγκρισης, αξιολόγησης και ανταγωνισμού των σχολείων και των εκπαιδευτικών. Με τον τρόπο αυτό προετοιμάζεται η εφαρμογή της αξιολόγησης- χειραγώγησης με ότι αυτό σημαίνει για το περιεχόμενο της διδασκαλίας, για την οικονομική και βαθμολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών.

  • Γενικεύοντας  το πρόγραμμα αφυδατώνει κάθε δημιουργία, μια και το κέφι και το μεράκι των εκπαιδευτικών αποκτούν ωρολόγιο πρόγραμμα, λογοδοτούν κάθε τρίμηνο στο σύμβουλο ή σε ιδιωτική εταιρεία ,όπως τα ολοήμερα πια, λειτουργούν σε κλίμα ανταγωνισμού  ενώ είναι εμφανής ο κίνδυνος να κατηγοριοποιηθούν  οι σχολικές μονάδες. Μετατοπίζεται το κέντρο της εκπαιδευτικής πράξης και της λειτουργίας των εκπαιδευτικών προγραμμάτων από τις ανάγκες και τους ρυθμούς των μαθητών μας στην προετοιμασία των σχεδίων, των επιδείξεων και την προβολή του προγράμματος προς τρίτους.

Αυτή η τοποθέτησή μας  βασίζεται στην αντίληψη της παιδαγωγικής ελευθερίας και δεν ταυτίζεται με φυγοπονία ούτε στείρο αρνητισμό. Έτσι  ή αλλιώς οι εκπαιδευτικοί κάνουν καινοτόμα και δημιουργικά πράγματα στα σχολεία τους χωρίς όμως να τα χρησιμοποιούν για τον ανταγωνισμό μεταξύ τους και σε αυτή τη λογική τους καλούμε να συνεχίσουν την δουλειά τους στα σχολεία.


ΕπιστροφήΕπιστροφή

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΕΣ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΠεριεχόμεναΠεριεχόμενα