Ανακοίνωση της Ανεξάρτητης Ριζοσπαστικής Παρέμβασης Α΄ Αθήνας για τις επιλογές διευθυντών

 ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ Α’ ΑΘΗΝΑΣ

ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ Π.Ε.

 

ΚΡΙΣΕΙΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ:

επιλογές προαποφασισμένης λογικής  υποταγμένες στο «νέο» σχολείο της αγοράς

 

Ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες στο Συμβούλιο Επιλογής Διευθυντών Α’ Αθήνας, με τη διαδικασία της «συνέντευξης» και των ενστάσεων για την τελική κατάταξη του πίνακα και την ανακοίνωση των τοποθετήσεων των διευθυντών των σχολικών μονάδων.

Από τη συνολική διαδικασία αποδεικνύεται περίτρανα ότι ο ρόλος και ο χαρακτήρας της διευθυντικής θέσης – πολύ περισσότερο όπως θέλει να τη μετατρέψει το υπουργείο Παιδείας με το προσχέδιο νόμου που  έχει δει το φως δημοσιότητας – είναι κομμένος και ραμμένος στις επιδιώξεις της κυβέρνησης και της κάθε κρατικής εξουσίας. Στόχος είναι η υπηρέτηση, μέσω και της διευθυντικής θέσης, ενός σχολείου φτηνού, ευέλικτου και προσαρμόσιμου στις ανάγκες της αγοράς, εντατικοποιημένου, αυταρχικού, βαθιά ιεραρχικού και αντιδημοκρατικού.

 

Αυτό αποδεικνύεται:

 

Από τη διαδικασία της μοριοδότησης των υποψηφίων, όπου:

  • Με το νόμο 3848/2010, αναβαθμίζεται ο ρόλος της συνέντευξης (15 μόρια στα 65, έναντι 20 μορίων στα 100) και δίνονται έτσι μεγαλύτερες δικαιοδοσίες στο συμβούλιο επιλογής, το οποίο είναι πλήρως ελεγχόμενο από το κράτος.
  • Όσα συνεκτιμούνται και λαμβάνονται υπόψη στη βαθμολογία της συνέντευξης (επιμόρφωση, καινοτομίες, νέα προγράμματα, αυτοαξιολόγηση) περιγράφουν με τον καλύτερο τρόπο το σχολείο που θέλουν να δημιουργήσουν:

            της δια βίου εκπαίδευσης και της αξιολόγησης όπου η επαγγελματική κατοχύρωση δε θα είναι ποτέ δεδομένη,

            των εκπαιδευτικών-στελεχών που χτίζουν καρτερικά αλλά σταθερά το φάκελό τους μέσα από τη συμμετοχή τους σε επιμορφώσεις και καινοτομίες αμφιβόλου ποιότητας και παιδαγωγικής αξίας μέχρι να βρεθούν στην κορυφή της ιεραρχίας,

            των καινοτομιών /προγραμμάτων που συνδέουν το σχολείο με επιχειρήσεις και χορηγούς. Κάντε προγράμματα είναι το δόγμα του «νέου σχολείου» κι ας είναι υγιεινής διατροφής με τα  goody’s και την coca cola, ας είναι περιβαλλοντικά προγράμματα με τη χορηγία της ΠΕΤΡΟΛΑ.

 

Από τη σύνθεση των συμβουλίων επιλογής, όπου:

 

  • Αποτύπωνε και τη «νέα» αντίληψη του υπουργείου. Η τοποθέτηση τριών σχολικών συμβούλων δεν αφορούσε το «επιστημονικό κύρος» των συμβουλίων αλλά το άνοιγμα μιας νέας σελίδας στην εκπαίδευση: στελέχη με προτεραιότητα την τεχνοκρατική αντίληψη, αποστασιοποιημένα από τους υπόλοιπους – τους «άλλους» συναδέλφους, που έχουν ξεπεράσει ακόμα και αυτόν, το δικό τους υποταγμένο συνδικαλιστικό. Αυτό αποτυπώθηκε και στις ερωτήσεις και τις ενδεικτικές απαντήσεις όπου ο/η υποψήφιος/α θα έπρεπε να αναφέρεται στη συνεργασία με το σχολικό σύμβουλο ως απαραίτητη κίνηση σε κάθε ζήτημα στο σχολείο.

 

Από τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις της τράπεζας θεμάτων, όπου:

 

  • Κυριαρχούσε η λογική του διευθυντή – μάνατζερ σε μια εκπαίδευση-επιχείρηση, με τους μαθητές πελάτες και προϊόντα και τους εκπαιδευτικούς μηχανές-υπηρέτες αυτής της επιχείρησης.

 

  • Στήριζαν άκριτα το μοντέλο του νέου σχολείου μέσα από την αξιολόγηση, τα νέα προγράμματα και το σύγχρονο management και ζητούσαν από τους υποψηφίους να δηλώσουν ότι θα εφαρμόσουν πιστά και χωρίς οποιαδήποτε αμφισβήτηση τις πολιτικές επιλογές του υπουργείου, καθιστούσαν τους γονείς και τους συλλόγους γονέων ελεγκτικό σώμα της σχολικής μονάδας που ο μοναδικός τους ρόλος ήταν καταγγελτικός.

 

  • Πρόβαλαν τους συλλόγους και το συνδικάτο ως ένα μόνιμο εμπόδιο-πρόβλημα που έβαζε φραγμούς, λόγω «συντήρησης», στις αλλαγές που προωθούνται (ευέλικτη ζώνη – καινοτόμα προγράμματα – αυτοαξιολόγηση) και που ο κάθε διευθυντής θα έπρεπε να αντιμετωπίσει – ξεπεράσει ώστε να λειτουργήσει σωστά η σχολική μονάδα!!!

 

  • Πλήθος ενδεικτικών απαντήσεων που είχαν δοθεί ως οδηγία από το υπουργείο παραβίαζαν ακόμα και θεσμοθετημένα δικαιώματα των εκπαιδευτικών, π.χ. ο διευθυντής δεν υποχρεούται να ενημερώνει τους εκπαιδευτικούς για τα θέματα σύγκλισης του συλλόγου διδασκόντων ή ερωτήσεις  που αφορούσαν την απογευματινή απασχόληση εκπαιδευτικών ή το ζήτημα της συμμετοχής γονιών στα οικονομικά του σχολείου.

 

  • Αποτυπωνόταν καθαρά ο νέος ρόλος του διευθυντή στο σχολείο αγοράς, η καρατόμηση των όποιων στοιχείων παιδαγωγικής ελευθέριας υπάρχουν ακόμα, η περιστολή των εργασιακών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών. Όμως για το περιεχόμενο της τράπεζας θεμάτων θα επανέλθουμε ξανά με νέο ενημερωτικό σημείωμα.

 

Φωτογραφικές διατάξεις κατάφωρης παραβίασης της διαδικασίας

 

Φυσικά, παρ’ όλο που όλα ήταν κατευθυνόμενα από το κράτος και την κυβέρνηση ώστε να υπηρετούν τους στόχους της, δεν έλειψαν  και απόπειρες ωμής παρέμβασης κατά τη διαδικασία επιλογής. Στα λεγόμενα αντικειμενικά μόρια, ως το τέλος της διαδικασίας, είχαμε φωτογραφικές διατάξεις – διευκρινήσεις που αφορούσαν την πιστοποίηση στις νέες τεχνολογίες (ποια πιστοποιητικά αναγνωρίζονται) με αποκορύφωμα τους επιμορφωτές Β επιπέδου και τα σεμινάρια κάποιων ωρών. Είχαμε παρεμβάσεις για το ποια μεταπτυχιακά και διδακτορικά αναγνωρίζονται με κορυφαίο τα μεταπτυχιακά σχολών υγείας. Είχαμε παλινωδίες γύρω από την προϋπηρεσία σε άλλους δημόσιους οργανισμούς και ποιοι λογίζονται ως διευθυντική θέση ή θέση προϊσταμένου. Και φυσικά είχαμε το αλαλούμ με τα πτυχία ξένων γλωσσών για το ποια αναγνωρίζονται και ποια όχι. Το υπουργείο προσπάθησε να εμφανίσει τον εαυτό του με τη σημαία της κάθαρσης αλλά η τωρινή κυβέρνηση όπως και οι προηγούμενες του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ είναι οι υπαίτιοι για τη φάμπρικα μαϊμού μεταπτυχιακών,  διδακτορικών ή πιστοποιήσεων σε ξένες γλώσσες

 

Στο ζήτημα των συνεχών τροποποιήσεων στα αντικειμενικά μόρια καταψηφίσαμε στο συμβούλιο κάθε διευκρινιστική εγκύκλιο που ήρθε μετά την ανάρτηση των αντικειμενικών μορίων. Η θέση μας δεν έγινε αποδεκτή από την πλειοψηφία με αποτέλεσμα να εξυπηρετούνται οι φωτογραφικές επιδιώξεις του υπουργείου και στο Α’ ΠΥΣΠΕ Αθήνας.

Στη μοριοδότηση από τα γραφεία υπήρξε ένα αλαλούμ για το ποιες θέσεις μοριοδοτούνται και με πόσα μόρια. Ήμασταν στις συνεδριάσεις και ελέγξαμε ώστε η μοριοδότηση των συναδέλφων να γίνει με ενιαία κριτήρια εφαρμόζοντας το νόμο κατά γράμμα και για όλους.

 

Η στάση της Ανεξάρτητης Ριζοσπαστικής Παρέμβασης και του εκπροσώπου της στο συμβούλιο επιλογής

 

Είχαμε αποφασίσει ότι δε συμμετέχουμε στις διαδικασίες αξιολόγησης και δε θα τις νομιμοποιήσουμε συμμετέχοντας με ερωτήσεις. Δεν  τρέφαμε   αυταπάτες  ότι  η παρουσία  μας θα αλλάξει  τις επιλογές για τον προσανατολισμό του σχολείου. Ήμασταν στις συνεδριάσεις και ελέγξαμε τα μόρια βάση των αντικειμενικών κριτηρίων. Όμως, μείναμε πιστοί  στην αντίληψη μας ότι ο σύλλογος διδασκόντων πρέπει να είναι το κυρίαρχο όργανο στο σχολείο και να ορίζει το διευθυντή, γι’ αυτό κρατήσαμε σαφέστατα αντιαξιολογική στάση μη μπαίνοντας στο παιχνίδι της αξιολόγησης, βάζοντας 15 σε όλους/όλες εκτός από εκείνους που είχαν  ονομαστικές καταγγελίες από συλλόγους εκπαιδευτικών, τη ΔΟΕ ή σύλλογο διδασκόντων. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις ως αντιπρόσωποι των εκπαιδευτικών και των συλλογικών τους οργάνων στα συμβούλια, βαθμολογήσαμε με 3. Επίσης, σε κάποιες περιπτώσεις όπου υπήρχαν αδιευκρίνιστα ζητήματα με καταγγελίες από συναδέλφους ή με τη στάση των υποψηφίων σε ζητήματα εφαρμογής αξιολόγησης, χορηγών, βαθμολόγηση των εκπαιδευτικών από σχολικούς συμβούλους και διευθυντές, βάλαμε παύλα (-), απέχοντας από τη διαδικασία.

 

Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την κοινοποίηση των βαθμολογιών φάνηκε ότι η όλη διαδικασία ήταν διάτρητη καθώς το συμβούλιο:

 

  • Στη βαθμολόγησή του κατά κανόνα ενίσχυσε θετικά όσους έδειξαν με πράξεις και λόγια ότι προσαρμόζονται στη νέα (αντιδραστικότερη) πραγματικότητα σε αντίθεση με όσους είχαν κρατήσει αγωνιστική στάση απέναντι στο υπουργείο.

 

  • Επιδίωξε να επηρεάσει θετικά τη βαθμολόγηση συγκεκριμένων υποψηφίων κάνοντας θετικές κρίσεις κατά τη διάρκεια της διαδικασίας γι’ αυτούς και το παρελθόν τους καθώς επίσης και δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στην έκθεση «αυτοαξιολόγησης» όποιων υποψηφίων την είχαν.

 

  • Ενίσχυε έμμεσα υποψηφίους κάνοντας τους περιορισμένο αριθμό ερωτήσεων ενώ άλλους τους υπέβαλλε πολύ περισσότερες, απανωτές ερωτήσεις.

 

  • «Φυσικά»… κάποιος άγνωστος στο συμβούλιο συνάδελφος κρινόταν με μεγαλύτερη αυστηρότητα, ιδιαίτερα αν βρισκόταν στην περιοχή του λυκόφως στη ζώνη των 14 -16 μορίων στα μετρήσιμα.

Ειδικά, στο περιεχόμενο των ερωτήσεων η στάση μας ήταν καταγγελτική και απαιτήσαμε να μην γίνονται ερωτήσεις που αφορούν την αξιολόγηση, την «αυτοαξιολόγηση» και τα «νέα καθήκοντα» των διευθυντών με βάση το προσχέδιο νόμου της κυβέρνησης. Το συμβούλιο επιλογής αποδέχτηκε τα ζητήματα που θέσαμε. Στις περιπτώσεις όπου επανέρχονταν από το συμβούλιο επιλογής ερωτήματα τέτοιων θεμάτων, μαζί με τον άλλο αιρετό διακόπταμε την  διαδικασία και δεν απαντούσε ο υποψήφιος στην ερώτηση.

 

Στην όλη διαδικασία καταγράψαμε ερωτήσεις και απαντήσεις σε κάθε συνέντευξη ώστε να είναι στη διάθεση κάθε συναδέλφου και συναδέλφισσας το επιθυμεί.

 

Δεν είναι τυχαίο που:

 

  • Τα μέλη του συμβουλίου αρνήθηκαν πρότασή μας να ανακοινωθούν αναλυτικά όλες οι βαθμολογίες ώστε να είναι εμφανές τι βαθμολόγησε το κάθε μέλος.

 

  • Δεν έγινε αποδεκτό να είναι κλειστοί οι φάκελοι προτίμησης, όταν κατατίθονταν στα γραφεία ώστε να μην υπάρξουν περιπτώσεις που κάποιοι θα άλλαζαν δήλωση βλέποντας τη δήλωση κάποιου άλλου συνυποψήφιου (στη διαδικασία δηλώσεων προτίμησης, για την παραλαβή των αιτήσεων, υπεύθυνα ήταν τα γραφεία).  Όμως με τον τρόπο αυτό υπάρχει δυνατότητα επιλεκτικής ενημέρωσης σχετικά με τις δηλώσεις. Την τελευταία μέρα των αιτήσεων (Παρασκευή), κατόπιν πρότασή μας,  όλες οι αιτήσεις ήρθαν στο ΠΥΣΠΕ ώστε να μην υπάρξει παρέμβαση σε αυτές με οποιοδήποτε τρόπο και να εξασφαλιστεί  το αδιάβλητο σε αυτό το επίπεδο.

 

  • Υπήρξαν πιέσεις και απειλές σε υποψηφίους να μη δηλώσουν συγκεκριμένα σχολεία ώστε να ευνοηθούν συγκεκριμένοι υποψήφιοι. Καλούμε τους συναδέλφους να καταγγείλουν επίσημα όπου υπήρξαν τέτοιες ενέργειες, ώστε  να τελειώνουμε με τα «φέουδα».

 

  • Κατά τις συνεντεύξεις, υποψήφιος ζήτησε την εξαίρεση όλης της Ανεξάρτητης Ριζοσπαστικής Παρέμβασης από τη διαδικασία και όχι μόνο του παρόντα εκπροσώπου με την αιτιολογία ότι θα βαθμολογήσει με βάση την καταγγελία του Συλλόγου Αθηνά. Η ένσταση του δεν έγινε αποδεκτή από το Συμβούλιο Επιλογής μιας και στρεφόταν ενάντια σε ολόκληρη παράταξη.

 

  • Στο τέλος της διαδικασίας με την ανακοίνωση των βαθμολογιών των συνεντεύξεων υπήρξε ανώνυμη απειλή για τη ζωή των δυο αιρετών και των οικογενειών τους από υποψήφιο, απειλή η οποία έχει καταγραφεί – μαγνητοφωνηθεί για κάθε νόμιμη χρήση. Κάποιους έχει ενοχλήσει πολύ το γεγονός ότι οι αυθαιρεσίες και η αντισυναδελφική στάση πληρώνεται στην πράξη από το εκπαιδευτικό κίνημα και τους εκπροσώπους του.   

 

Οι προαποφασισμένες επιλογές που μόνο στα κυβερνητικά ελεγχόμενα Συμβούλια Επιλογής δεν κρίνονται – απλά εκεί επικυρώνονται – επιβεβαιώνουν για άλλη μια φορά ότι το κράτος και οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ έχουν λάβει όλα τα μέτρα για να υλοποιήσουν την αντιεκπαιδευτική τους πολιτική χρησιμοποιώντας πρωτίστως τους δικούς τους ανθρώπους! Ιδιαίτερα σήμερα, ακόμα περισσότερο επιδιώκουν να υποτάξουν κάθε φωνή αντίστασης, να χειραγωγήσουν κάθε διαφορετική στάση ως προϋπόθεση της ανάληψης της διευθυντικής θέσης.

 

Το συμβούλιο επιλογής του Α’ ΠΥΣΠΕ Αθήνας αποτελείτο από τους:

Πετρόπουλο Βασίλειο, Μπαρτζιώκα Γεώργιο(αναπλ. Σπυρόπουλος Νικόλαος), Σαλαμούρα Γεώργιο (αναπληρωματικός Μαρτινόπουλος Ηρακλής), Γεωργιάδου Βαρβάρα (αναπλ. Καραμπατζάκη Ζωή), Κυριάκη Σπυριδούλα (αναπλ. Στράγγα Σοφία) και τους δυο αιρετούς Καβακλή Λουκά και Ρουμπή Τάκη

 

Η ζωντανή εκπαίδευση είναι εδώ κι αντιστέκεται

 

  • Αντιστεκόμαστε στη λαίλαπα των μνημονίων και του μεσοπρόθεσμου, κυβέρνησης, κεφαλαίου, Ε.Ε. και ΔΝΤ, που παρασύρει στον πάτο τους μισθούς, οδηγεί σε μεσαιωνική εξάρθρωση τις εργασιακές σχέσεις, σε αποδόμηση τα κοινωνικά αγαθά και δικαιώματα με την πλήρη εμπορευματοποίησή τους.
  • Αντιστεκόμαστε, στην αντιεκπαιδευτική επίθεση και  στη σαρωτικού χαρακτήρα μετάλλαξη της εκπαιδευτικής διαδικασία.
  • Αντιστεκόμαστε στην αξιολόγηση κι αυτοαξιολόγηση -χειραγώγηση- κατηγοριοποίηση εκπαιδευτικών και σχολείων, στην εκπαίδευση των χορηγών, στην ιδιωτικοποίηση, στην καταστρατήγηση των εργασιακών δικαιωμάτων.
  • Δεν έχουμε αυταπάτες για το ρόλο των στελεχών. Αμφισβητούμε την ιεραρχική πυραμίδα, του ελέγχου, του διοικητικού αυταρχισμού της πειθάρχησης και της χειραγώγησης. Θα μας βρουν μπροστά τους σχολειό το σχολειό, όλοι οι επίδοξοι πραιτωριανοί-επιθεωρητές, ό,τι απόχρωση κι αν έχουν.
  • Καλούμε όλους τους συναδέλφους διευθυντές και σχολικούς συμβούλους να αρνηθούν το ρόλο το νέο ρόλο του απόλυτου μονάρχη της σχολικής μονάδας, του διευθυντή-manager, του αξιολογητή, να αρνηθούν να συντάξουν αξιολογικές εκθέσεις σχολικών μονάδων, εκπαιδευτικών, να αρνηθούν τους χορηγούς κ.λπ. Να βρεθούν μαζί με τους εκπαιδευτικούς στον αγώνα για δημόσια, δωρεάν εκπαίδευση για όλους χωρίς αξιολογικούς φραγμούς και κατηγοριοποιήσεις. Δηλώνουμε ότι για μια τέτοια στάση έχουν τη στήριξη και πλήρη συνδικαλιστική κάλυψη των τοπικών συλλόγων και της ομοσπονδίας. Στην αντίθετη περίπτωση θα βρεθούν αντιμέτωποι με ολόκληρη τη μαχόμενη εκπαίδευση που δε θα τους επιτρέψει να ανέλθουν σε βάρος του δημόσιου σχολείου, των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
  • Αγωνιζόμαστε για την παιδαγωγική ελευθερία και τη δημοκρατία στο σχολείο, για την αποφασιστική ενίσχυση του ρόλου των Συλλόγων Διδασκόντων στη λειτουργία του σχολείου.
  • Δυναμώνουμε τον αγώνα μας ενάντια στο σχολείο της αγοράς. Παλεύουμε για ενιαίο δημόσιο, δωρεάν 12χρονο σχολείο των όλων, των ίσων και των διαφορετικών, χωρίς ταξικούς φραγμούς κι αξιολογήσεις που θα σέβεται τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των παιδιών, θα αναπτύσσει την κριτική τους σκέψη, θα προωθεί την αγάπη για τη γνώση κι όχι στην πειθάρχηση, θα τα μάθει να εξηγούν και ν’ αλλάζουν τον κόσμο, θα τα διδάξει αλληλεγγύη, συλλογικότητα, αγωνιστικότητα.